Nullstill
Filter
Ferdig

-

1 day 7 500 kr
Lær hvordan beslutningsanalyse brukes i tidlig-fase prosjekter for å belyse alle elementer involvert i å bringe et funn fra avgrensning til konseptvalg og utbygging. [+]
Hvordan alle elementer fra reservoar til marked inkluderes i evaluering av hvert utviklingsalternativ   Deltakerne vil lære å beregne den økonomiske verdien av et prosjekt basert på en optimal sekvens av beslutninger og mulige utfall,  fra avgrensing til produksjon og nedstengning planlegge avgrensningsprogrammer for å bevise kommersialitet søke den rette balansen mellom å påvise ytterligere reserver ved videre leting eller vurdere en utbyggingsbeslutning med en skrittvis og skalerbar utbyggingsløsning vurdere utbyggingsalternativer som er knyttet til ulike intervaller på volumfordelingskurven vurdere alternative dreneringsstrategier og nødvendige antall bunnrammer og brønner, finne optimal sekvens og timing av relevante beslutninger i et område med hydrokarbonforekomster av ulik modenhet presentere og kommunisere beslutningsalternativer, de viktigste verdidriverne, risiki og anbefalinger   Forelesere Mer enn 35 års samlet erfaring innenfor fagfeltet beslutningsanalyse     Hva sier kundene våre "Alle snakker om å definere et rammeverk. Dette er det første kurset jeg har deltatt på hvor jeg faktisk lærte teknikker for å gjøre det systematisk."   Kurssted Holdes på Mathallen (Vulkan) i Oslo. Kurset kan settes opp i andre byer på forepørsel.   Forkunnskaper Kurset har en tverrfaglig profil. Teknisk eller økonomisk fagbakgrunn er hensiktsmessig. Erfaring fra prosjektarbeid i tverrfaglige prosjektteam er en fordel. Grunnleggende kunnskaper om beslutningsanalysemetodikk anbefales og en viss kjennkap til økonomisk teori er anbefalt.   Varighet 1 dag   Målgruppe Fagdisipliner som er deltakere i tverrfaglige prosjektteam: prosjektledere, prosjektmedlemmer som utfører tekniske evalueringer eller økonomisk analyse, samt andre disipliner som medvirker i fremstilling av beslutningsunderlaget.      [-]
Read more
Hol 5 days 15 900 kr
09 Dec
Monitorering av vedlikeholdsbehov, forebyggende og tilstandsbasert vedlikehold. [+]
Hva er maskinens kritiske komponenter? Hvorfor oppstår svikt og nedetid på din maskin? På dette kurset lærer du hvordan du kan finne og analysere deg fram til hvordan akkurat din maskin skal overvåkes og vedlikeholdes. Kunnskapen om hvilke sensorer og hvor disse skal plasseres for å ta ut riktige data, er helt avgjørende for å drive prediktivt vedlikehold. Kunnskap om maskinen sviktmekanismer kritiske punkter vitale komponenter Riktig og effektivt vedlikehold av maskiner metoder filosofi prediktivt vedlikehold Tilstandsstyrt vedlikehold kontiuerlig monitorering sensorer spesielt til bruk for monitorering av vedlikeholdsparametre bruk av eksisterende driftsdata for å bestetmme tilstand Innsamling, prosessering og presentasjon av måledata identifisere kritiske punkter i systemet og metoder for å monitorere disse anvendt bruk av måledata til smarte algoritmer maskinlæring i praksis Delsystemter og overordnede systemer for monitorering/overvåking av vedlikeholdsbehovet [-]
Read more
1 day 7 500 kr
Lær hvordan man kan gjennomføre en økonomisk vurdering av enkeltprospekter og leteporteføljen som helhet. [+]
Hvordan alle elementer fra reservoar til marked inkluderes i evaluering av hvert utviklingsalternativ   Deltakerne vil lære å beregne geologisk og kommersiell risiko anvende konseptet "verdi av informasjon" i forbindelse med vurdering av avgrensningsbrønner og andre datainnsamlingsprogram strukture evalueringen av ulike prospekter slik at de gjenspeiler hvert prospekts unike egenskaper kommunisere de viktigste verdidrivere for ulike muligheter og sammenligne og rangere prospekter på en konsekvent måte tilpasse hver enkelt evaluering til formålet gitt ufullstendige data og det faktum at mange av de forutsetninger som ligger til grunn ofte er konseptuelle og basert på analoger presentere og kommunisere beslutningsalternativer, de viktigste verdidriverne, risiki og anbefalinger.    Forelesere Mer enn 35 års samlet erfaring innenfor fagfeltet beslutningsanalyse     Hva sier kundene våre "Alle snakker om å definere et rammeverk. Dette er det første kurset jeg har deltatt på hvor jeg faktisk lærte teknikker for å gjøre det systematisk."   Kurssted Holdes på Mathallen (Vulkan) i Oslo. Kurset kan settes opp i andre byer på forepørsel.   Forkunnskaper Kurset har en tverrfaglig profil. Teknisk eller økonomisk fagbakgrunn er hensiktsmessig. Erfaring fra prosjektarbeid i tverrfaglige prosjektteam er en fordel. Grunnleggende kunnskaper om beslutningsanalysemetodikk anbefales og en viss kjennkap til økonomisk teori er anbefalt.   Varighet 1 dag   Målgruppe Fagdisipliner som er deltakere i tverrfaglige prosjektteam: prosjektledere, prosjektmedlemmer som utfører tekniske evalueringer eller økonomisk analyse, samt andre disipliner som medvirker i fremstilling av beslutningsunderlaget.      [-]
Read more
Recreation Classes 5 days 23 500 kr
Tverrfaglig feltkurs med fokus på evaluering av olje og gassprosjekter. [+]
Forstå betydningen av det geologiske grunnlaget for olje- og gassutbygginger   Vi tar med deltakerne til Ainsabassenget i de spanske Pyreneene, der vi observerer ulike geologiske strukturer som ligner på de vi finner i verdens største hydrokarbonproduserende regioner. Vi tilbringer mye tid ute i felten for å utforske forskjellige analoger og diskutere aspekter som vil påvirke den teknisk-økonomiske evalueringen av et feltutbyggingscase. Feltkurset er organisert for å etterligne en reell tverrfaglig arbeidssituasjon, der vi har særlig fokus på å etablere en feltutviklingsplan gjennom å forstå egenskapene til ulike avsetningsmiljøer og vurdere usikkerheten knyttet til geologisk tolkning og modellering.  Observer ulike geologiske strukturer og trekk ut viktig geologisk informasjon Forstå dens implikasjoner for volumestimering, produserbarhet, dreneringsstrategi, borestrategi, utbyggingskonsept og økonomisk verdi. Identifiser viktige verdidrivere og bidra til konstruktive tverrfaglige diskusjoner i skjæringspunktet mellom geomodellering og prosjektmodellering Resultatene fra det detaljarbeidet som utføres av hver disiplin kombineres - med henblikk på å gi en strukturert evaluering og anbefaling til beslutningstakerne.   Forelesere Mer enn 70 års samlet erfaring innenfor fagfeltene geo-modellering, petroleumsteknologi, økonomi og beslutningsanalyse.   Hva sier kundene våre "Jeg ble spesielt imponert over måten instruktørene var åpne for og i stand til å svare på spørsmål på sparket og håndtere alt som dukket opp underveis i kurset."   Kurssted Holdes i Ainsa i Pyreneene (Spania).   Forkunnskaper En grunnleggende forståelse av beslutningsanalysemetodikk er en fordel.    Varighet 5 dager   Målgruppe Kurset har en tverrfaglig profil og best utbytte oppnås når deltakerne dekker et bredt spekter av fagområder; geologi, reservoar, boring, utbygging og økonomi.   [-]
Read more
1 day 7 500 kr
Lær ulike teknikker for å avgrense og strukturere et beslutningsproblem. Bli god til å identifisere alle vesentlige elementer tidlig for å maksimere verdiskapning. [+]
Start beslutningsanalysen fra den rette angrepsvinkelen   Bli en pådriver for å lage gode beslutningsunderlag ved å sikre at beslutningsproblemet er godt forstått av alle prosjektmedlemmer identifisere viktige beslutninger og relevante risiki og usikkerheter så tidlig som mulig enes om hvilke beslutninger som er mest kritiske og hvilke som kan tas senere forvandle resultatene fra avgrensningsøvelsen til alternative strategier avdekke usikkerhet og identifisere reelle valg som bidrar til ytterligere verdiskapning visualisere en innledende problemstruktur, forenkle tankeprosesser og beregne resultater bruke foreløpige resultater for å gi større innsikt i beslutningsproblemet analysere nye spørsmål og problemer gjennom en iterativ prosess presentere og kommunisere beslutningsalternativer, de viktigste verdidriverne, risiki og anbefalinger   Forelesere Mer enn 35 års samlet erfaring innenfor fagfeltet beslutningsanalyse     Hva sier kundene våre "Alle snakker om å definere et rammeverk. Dette er det første kurset jeg har deltatt på hvor jeg faktisk lærte teknikker for å gjøre det systematisk."   Kurssted Holdes på Mathallen (Vulkan) i Oslo. Kurset kan settes opp i andre byer på forepørsel.   Forkunnskaper Kurset har en tverrfaglig profil. Teknisk eller økonomisk fagbakgrunn er hensiktsmessig. Erfaring fra prosjektarbeid i tverrfaglige prosjektteam er en fordel.   Varighet 1 dag   Målgruppe Fagdisipliner som er vil lede aktiviteter knyttet til avgrensning og strukturering av beslutningsproblemer. Deltakere i tverrfaglige prosjektteam: prosjektledere, prosjektmedlemmer som utfører tekniske evalueringer eller økonomisk analyse, samt andre disipliner som medvirker i fremstilling av beslutningsunderlaget.      [-]
Read more
2 days 11 900 kr
Få grunnleggende ferdigheter i beslutningsanalyse og bli en pådriver i prosessen for å strukturere beslutningsproblemer og identifisere alternativer og usikkerheter. [+]
Bidra til økt verdiskapning ved hjelp av gjennomtenkt beslutningsanalyse   Bli i stand til å vurdere viktige sider ved en gitt beslutningssituasjon for å frembringe klarhet og for å hjelpe beslutningstakere med å komme frem til anbefalte tiltak. Lær deg anerkjent metodikk for å  etablere et strukturert og konsistent rammeverk for å modellere og analysere ulike problemstillinger oppnå økt beslutningskvalitet skape merverdi gjennom optimalisering av prosjekter Eksempler blir brukt for å illustrere hvordan gode beslutninger er et resultat av den rette kombinasjonen av innsikt, kommunikasjon og beregninger.   Forelesere Mer enn 35 års samlet erfaring innenfor fagfeltet beslutningsanalyse     Hva sier kundene våre "Jeg ble spesielt imponert over måten instruktørene var åpne for og i stand til å svare på spørsmål på sparket og håndtere alt som dukket opp underveis i kurset."   Kurssted Holdes på Mathallen (Vulkan) i Oslo. Kurset kan settes opp i andre byer på forepørsel.   Forkunnskaper Kurset har en tverrfaglig profil. Teknisk eller økonomisk fagbakgrunn er hensiktsmessig. Erfaring fra prosjektarbeid og grunnleggende kunnskaper om kontantstrømsanalyser anbefales.    Varighet 2 dager   Målgruppe Fagdisipliner som er involvert i tekniske og økonomiske evalueringer i tverrfaglige prosjektteam: prosjektledere, prosjektmedlemmer, økonomer og teknisk personell.      [-]
Read more
3 days 1 500 kr
PowerPoint 2010 er et presentasjonsprogram som brukes når vi skal vise fram data – enten det er tekst, bilder, tall eller tegninger. [+]
PowerPoint 2010 er et presentasjonsprogram som brukes når vi skal vise fram data – enten det er tekst, bilder, tall eller tegninger. Programmet kan brukes til å lage lysark som skrives ut, eller vi kan vise presentasjonen ved hjelp av PC + videokanon. På kurset vil grunnleggende funksjoner vektlegges, men vi vil og se på hvordan en bygger opp og setter sammen en presentasjon. Forkunnskaper: Du må ha kunnskaper tilsvarende PC-begynnerkurs. Brukere av Powerpoint 2007 kan og følge dette kurset. [-]
Read more
Tromsø 2 days 350 kr
02 Nov
Kom og dans Tromsø holder helgekurs Swing videregående kurs i Swing og West Coast Swing i september. [+]
Swingkurset er for deg som har danset mye og ønsker et kurs der du blir utfordret. Vi starter med litt repetisjon og øver på teknikker og lærer nye turer.  Kursholdere blir Sidsel og Johan Fasting [-]
Read more
Oslo 2 days 8 900 kr
Du lærer å bruke verktøy til systematisk kartlegging av virksomhetens miljøprestasjon, og får kunnskap om hvilke tiltak som gir økt verdi. [+]
Et systematisert miljøarbeid gir virksomheten effektive miljøtiltak, økt miljøfokus og et bedre omdømme både internt og eksternt. Som ansvarlig eller deltakende i miljøarbeidet er det viktig å ha kunnskap om ledelsessystemer, behov og forventninger fra samfunnet og det ytre miljøet. Tema dag 1: Effektive miljøaspektanalyser som gir grunnlagt for policy, mål og handlingsplan. Tema dag 2: Interessepartenes behov og forventninger – hvilke muligheter og trusler utgjør de og hvordan analysere og utnytte dem på beste måte. Til sammen gir dette grunnlag for et effektivt miljøledelsessystem som bidrar til økt lønnsomhet og god merkevarebygging.     [-]
Read more
Bergenhus 1 hour 450 kr
30 Sep
Salgsfilosofien High Five gir deg verktøyet for at du skal kunne bli beste utgave av deg selv i salg. High Five sine fem enkle prinsipper er testet gjennom to tiår, og fu... [+]
Vi har vært aktive selgere hele vårt liv og brukt mye tid på å finne ut hva som gjør en selger til en god selger. Hvorfor er det slik at noen gjør det så utrolig mye bedre enn andre? Vi har hele tiden videreutviklet dette konseptet, og vil nå dele dette med andre. Vi vet at filosofien vi bruker gjør at både selger og kunde vil få en betydelig bedre opplevelse. Vi åpner også opp for å hjelpe til med spesifikke problemstillinger dere har i egen jobb.    Vi ønsker alle som jobber med andre mennesker velkommen til kurs hos oss. [-]
Read more
Lillestrøm 6 hours 5 950 kr
12 Nov
10 Feb
Ny som leder - Førstegangsleder Modul 3 (av 4) omhandler spesielt det å forstå, legge til rette for og korrigere for å skape best mulig arbeidsmiljø, herunder å håndterer... [+]
  Kursserien «Ny som leder – førstegangsleder, modul 1-4» (kursdag 1, 2, 3 og 4) er alle frittstående dager, men er et skreddersydd modulkonsept der deltakelse på alle de 4 modulene/dagene gir deg et godt fundament for din videre ledelse. DET ER SÅ VIKTIG Å KOMME «GODT UT»! Når du er «ny i en lederrolle» blir du betraktet ekstra nøye og vaktsomt fra dine nye medarbeidere. Er du; ny i en lederrolle for medarbeidere som tidligere var dine kollegaer, kan «din og deres verden - og forholdene dere imellom – snus på hodet i løpet av dager, i løpet av ett møte, som følge av en eneste handling fra din side… de relasjonelle forholdene er plutselig helt annerledes! Forventningspresset til deg som er førstegangsleder eller mellomleder er stort - både ovenfra og nedenfra. For å «overleve» presset og vokse godt inn i rollen kan det være avgjørende å få god hjelp i å håndtere teknikker, samt skape trygghet for et mentalt skille mellom personer og roller fremover.Men det starter med deg selv – å kjenne deg selv best mulig! Så må du lære deg å lese og forstå dine medarbeidere best mulig, se deres behov for åpenhet, hjelp, tilrettelegging, problemløsning, råd og veiledning. Det å kunne gi andre mennesker virkningsfulle tilbakemeldinger samt å beherske gode kommunikasjonsteknikker for å oppnå ønskede resultater er avgjørende for et godt resultat. Få rådene som gir deg suksess i lederrollen. Hør, se og opplev andre lederes årelange erfaringer samt få med deg de andre deltakernes spørsmål, utfordringer og erfaringer. Bygg deg ett nettverk med førstegangsledere i samme situasjon – men i andre virksomheter. Voks sammen! Kursinnhold på denne tredje dagen / Modul nr 3 av totalt 4 er: Ny som leder – modul/kursdag 3:HMS – ansvar, omfang og goderHva er - og når har du - en konflikt?Håndtering av atferd og gryende konflikter.Hvordan fremme et godt og produktivt arbeidsmiljøMestre usunt stress og justere forventningerKonflikthåndteringsteknikker i praksisPåpeke; En til en – felles – I grupper?Hersketeknikker og usunn rolleutviklingMer om: advarsler, formelle påpekningerSpesielle sider ved; Endringer og endringsledelseOppsigelse, permittering, avvikling [-]
Read more
Lillestrøm 6 hours 5 950 kr
26 Nov
17 Feb
Ny som leder - Førstegangsleder Modul 4 (av 4) er siste og avsluttende del. Her arbeider vi med planlegging, mål, strategi, oppfølging, kontroll og rapportering. Her ser... [+]
  Kursserien «Ny som leder – førstegangsleder, modul 1-4» (kursdag 1, 2, 3 og 4) er alle frittstående dager, men er et skreddersydd modulkonsept der deltakelse på alle de 4 modulene/dagene gir deg et godt fundament for din videre ledelse. DET ER SÅ VIKTIG Å KOMME «GODT IGANG»! Når du er «ny i en lederrolle» blir du betraktet ekstra nøye og vaktsomt fra dine nye medarbeidere. Er du; ny i en lederrolle for medarbeidere som tidligere var dine kollegaer, kan «din og deres verden - og forholdene dere imellom – snus på hodet i løpet av dager, i løpet av ett møte, som følge av en eneste handling fra din side… de relasjonelle forholdene er plutselig helt annerledes! Forventningspresset til deg som er førstegangsleder eller mellomleder er stort - både ovenfra og nedenfra. For å «overleve» presset og vokse godt inn i rollen kan det være avgjørende å få god hjelp i å håndtere teknikker, samt skape trygghet for et mentalt skille mellom personer og roller fremover.Men det starter med deg selv – å kjenne deg selv best mulig! Så må du lære deg å lese og forstå dine medarbeidere best mulig, se deres behov for åpenhet, hjelp, tilrettelegging, problemløsning, råd og veiledning. Det å kunne gi andre mennesker virkningsfulle tilbakemeldinger samt å beherske gode kommunikasjonsteknikker for å oppnå ønskede resultater er avgjørende for et godt resultat. Få rådene som gir deg suksess i lederrollen. Hør, se og opplev andre lederes årelange erfaringer samt få med deg de andre deltakernes spørsmål, utfordringer og erfaringer. Bygg deg ett nettverk med førstegangsledere i samme situasjon – men i andre virksomheter. Voks sammen! Kursinnhold på denne fjerde dagen / Modul nr 4 av totalt 4 er: Ny som leder – modul/kursdag 4:Mål, visjon og strategi for selskapet som helhet eller for din avdelingKPI’ ene du skal utvikle og måle etterPrognoser – estimere effekter fremover i tidBudsjetter – forutseende og planmessig arbeidResultatmåling – resultatoppfølging og produktivitetskontrollDin lille «due diligence» - leders bevissthet omkring risikoelementerRapportering og rapporteringsformerKommunikasjon med og rapportering til din nærmeste leder/eller styretAvstemme viktige forhold opp mot helheten20 helt avgjørende og overliggende tips og råd   [-]
Read more
Lillestrøm Jessheim 80 hours 21 500 kr
16 Oct
16 Oct
Portører i helsevesenet er ikke lenger ufaglært arbeidskraft! Fra 2015 er Portørfaget lagt inn under ordningen med fagbrev. [+]
Informasjon Fagbrev for Portør -  Portører i helsevesenet er ikke lenger ufaglært arbeidskraft! Fra 2015 er Portørfaget lagt inn under ordningen med fagbrev. Formålet med kurset er å forberede deg til den teoretiske eksamen som er ett av tre krav for å få fagbrev. Gjennom tett dialog og oppfølging med veileder, skal du få den kunnskapen du trenger for å bestå den teoretiske eksamen. Undervisningen baserer seg på kompetansemålene for faget, slik Undervisningsdirektoratet har definert dem. Du lærer også hvordan du kan studere mest mulig effektivt og hvordan du går frem for å skrive en god eksamensoppgave.   Mål for kurset Opplæringen i faget skal utvikle evnen til å transportere og forflytte pasienter og brukere på en profesjonell, trygg og sikker måte. Opplæringen skal videre utvikle evnen til å arbeide selvstendig, til etisk bevisstgjøring, flerkulturell forståelse og til å kommunisere profesjonelt og omsorgsfullt. Opplæringen skal også utvikle evnen til å arbeide under tidspress og tidvis under psykisk og fysisk krevende forhold. Portøren er en del av spesialist- og primærhelsetjenesten og skal bidra til sikker og effektiv samhandling mellom ulike helsefaglige funksjoner innen offentlig og privat sektor. Opplæringen skal bidra til at portøren kan fungere godt tverrfaglig og legge grunnlag for planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av langsiktige og daglige oppgaver og utfordringer i yrkesutøvelsen.   Hovedområdet / Innhold Helsefremmende arbeid Kommunikasjon og samhandling Yrkesutøvelse   Emner i hovedområdene     Pasient-, og brukerforløp Identifisering av fysiske og psykiske behov hos pasienten under transport, forflytning og sikring Medisinskfaglig veiledning og instruks fra annet helsepersonell Forebygging av smittespredning og ivaretaking av hygiene i samsvar med gjeldende regelverk Helsefaglige støttefunksjoner Brann og ulykker på arbeidsplassen, forebyggende HMS-tiltak Profesjonell omsorg for pasienter, brukere og pårørende Kommunikasjon og samhandling med kollegaer og andre profesjoner, verbalt og digitalt for å bidra til et omsorgsfullt pasient- og brukerforløp Etikk, taushetsplikt og personvern Forflytting og transportering av pasient på en profesjonell og omsorgsfull måte. Transport og arbeidsoppgaver knyttet til døde personer etter gjeldende retningslinjer HMS, førstehjelp og rutiner for varsling Brannvern og smittevern Tiltak overfor aggressive og truende personer i samarbeid med annet helsepersonell Faglig veiledning    . Veien til fagbrev: Teorikurs hos AOF Oslo/Akershus. Gjennom tett dialog og oppfølging med veileder, skal du som deltaker få den kunnskapen du trenger for å bestå den teoretiske eksamen. Eksamen er en 5 timers skriftlig skoleeksamen. Eksamen avlegges som privatist på videregående skole og avvikles 2 ganger årlig i begynnelsen av juni og desember. Du må ha fem år med variert og godkjent praksis fra fagområdet. Det er fylkeskommunen som godkjenner denne praksisen. Etter bestått eksamen og godkjent praksis kan du melde deg opp til fagprøven.   Finansiering Fagorganiserte kan søke stipend. Ta kontakt med AOF eller din fagforening. Vi hjelper gjerne til med søknaden! [-]
Read more
Tromsø 4 weeks 500 kr
28 Nov
Kom og dans Tromsø holder et fire ukers kurs i Swing for deg som har gått på grunnkurs/videregående kurs før og ønsker å lære mer. [+]
Kurset er etter opplegget til Johan Fasting. Vi repeterer raskt det du har lært på grunnkurs og fortsetter der VG1 slutter. Kurset foregår på LHL-huset i Storgata 132. Pris: 500/400 for studenter. Ved betaling i døra foretrekker vi at du betaler med bankkort, men har du kontanter, fikser vi det også. Priser kurs og dansekvelder 2 klipp        320 kr         Student 250 kr 3 klipp        350 kr         Student 300 kr 4 klipp        500 kr         Student 400 kr 5 klipp        600 kr         Student 560 kr 6 klipp        720 kr         Student 620 kr 8 klipp        960 kr         Student 720 kr Dansekveld 80 kr         Student 50 kr Vi har betalingsterminal. Varighet og tid for kursene finner du i kursoversikten på våre hjemmesider. Hvis du er med på kurs har du gratis inngang på dansekvelden etterpå. Vi selger videregående kurs som klippekort. Jo flere klipp du kjøper, jo billigere blir det for hvert klipp. Grunnkurs har faste priser. Votterock og temahelger har egne priser for kurs og dansefester. [-]
Read more
Sentrum 12 hours 5 400 kr
22 Jan
Kurset gir innføring i tradisjonell og digital administrering av WISC-V. I kursets tolkningsdel blir ulike sider ved tolkning forklart. [+]
Kurset gir innføring i tradisjonell og digital administrering av WISC-V. I kursets tolkningsdel blir ulike sider ved tolkning forklart. Tolkningsteori, som er retningsgivende for hva testresultatet kan fortelle oss, blir presentert. Ulike teorier om intelligens og kognitive funksjoner blir gjennomgått. Blant annet blir CHC-teori, som kan beskrives som et begrepsapparat om kognitive evner, beskrevet og forklart. Til slutt går vi gjennom rapportskriving, og testdeltakerne får utdelt testprofiler med rapporter skrevet av kursholder.   Våren 2017 ble WISC-V lansert i Norge. Det er flere endringer, deriblant tre nye deltester og ny faktorstruktur. I tillegg til de fire indeksene man kunne beregne i WISC-IV, er visuospatial indeks ny i WISC-V. Man kan også beregne flere sekundære indekser. En annen nyvinning er at man gjennom Pearsons internettbaserte plattform Q-interactive kan administrere testen digitalt. Den norske versjonen av WISC-V er resultatet av et skandinavisk samarbeidsprosjekt.   Kursholder er Helge Galta, Cand.polit. med hovedfag i psykologi. Helge Galta driver Galta testkompetanse, har arbeidet i PP-tjenesten siden 2004 og underviser i testpsykologi ved flere norske universiteter. Høsten 2014 ga Helge Galta ut boken Tolkning av WISC-IV. Teori og praksis på Universitetsforlaget.   Kurset er godkjent som vedlikeholdsaktivitet for psykologspesialister av Norsk psykologforening.   Kurset går over to dager og gir kursdeltakeren innføring i:     Administrering Manuell og digital og administrering blir gjennomgått. Riktig administrering er avgjørende for gyldige testresultater. Støtteark, som gjør manuell administrering enklere, blir sendt pr. e-post i forkant av kurset. Digital administrering (Q-interactive) blir gjennomgått på storskjerm.    Tolkning og rapportskriving En kompetent testbruker har kunnskap om psykometri, metode, statistikk, tolkningsteori, intelligensteori og den enkelte test han eller hun anvender. I dette kurset gjennomgås det viktigste for å administrere og tolke WISC-V på en etisk forsvarlig måte.   Ved å forstå metode og statistikk vurderer man IQ- og indeksskårene riktig. Det er gjennom denne kunnskapen man finner ut hva testresultatet indikerer og hva som skal med i rapporten. Tolkningsteori forteller oss hvor robuste ulike testskårer er. Gjennom ulike studier har man sett at fullskala IQ-skår og indeksskårene er robuste, og at de derfor bør ha en sentral plass i tolkning av testresultater. På den andre siden har studier vist at enkeltstående deltestskårer ikke er robuste. Enkeltstående deltestskårer bør derfor ikke vies mye oppmerksomhet ved tolkning.   I dag har intelligensteori en sentral plass i tolkning av testresultater. CHC-teori forteller oss hva som måles i ulike evnetester. Nevrologisk forståelse av intelligens hjelper oss til å forstå hvorfor det er individuelle forskjeller i prestasjoner på skole og i jobb. Teorier om arbeidshukommelse og prosesseringshastighet bidrar til å forstå hvorfor klasseromssituasjonen og andre kognitivt krevende oppgaver, kan være vanskelige for mange barn. Vi vet også at ulike miljøbetingelser er av avgjørende betydning for kognitiv utvikling.   Forskjellige diagnosegrupper kjennetegnes av ulike kognitive vansker. Fullskala IQ-skår under 70 er et kriterium ved diagnostisering av psykisk utviklingshemning. I andre utredninger er ikke sammenhengen mellom testskår og diagnose like åpenbar. På gruppenivå ser man likevel at bestemte kliniske populasjoner tenderer til å vise kognitive vansker. Personer med ADHD tenderer til å ha nedsatt fullskala IQ-skår og nedsatt skår på mål av arbeidshukommelse og prosesseringshastighet. Personer med autismespekterforstyrrelser tenderer også til å få nedsatt skår på indekser som måler arbeidshukommelse og prosesseringshastighet. Det forskes mye på kognitiv fungering i ulike diagnosegrupper, og det er mange interessante diskusjoner både når det gjelder testresultater og nevrologisk forståelse av kognitiv funksjon. Det fremholdes blant annet at de kognitive vanskene til personer med ADHD skyldes saktere og mer varierende informasjonsprosessering. Nevrologisk forklares dette med at personer med ADHD har vansker med å endre hjernens aktivering fra hviletilstand til en aktiv kognitiv tilstand.       Rapportskriving er en viktig del av evnetesting. Gjennom rapporten skal man med ett lett og forståelig språk forklare barnets testresultater. Man tolker testresultatet, og i rapporten skriver man hvordan et slikt resultat kan bidra til å forstå barnets kognitive prestasjoner utenfor testrommet. I testrapporter skriver man også ofte om tiltak. Å forstå hvorfor et barn strever er avgjørende for å legge best til rette for videre læring og utvikling.        [-]
Read more

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.