Nullstill
Filter
Ferdig

-

Online Course 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Vårt lederkurs gir deg grunnleggende kunnskaper om motiverende ledelse. Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike utfordringer knyttet til ledelse der mellommenneskelige relasjoner inngår. Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:         Når du selv ønsker. Omfang:     3 innleveringer Pris:           kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med                    kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).    Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med lederkurset og hvor lang tid du vil      bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Målgruppe for vårt lederkurs Alle som har et verv eller arbeid, eller ønsker et verv eller arbeid der mellommenneskelige relasjoner og ledelse inngår.   Mål for lederkurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike utfordringer knyttet til lederverv og ledelse.   Kursbeskrivelse Vårt lederkurs gir deg grunnleggende kunnskaper om ledelse.   Tema - Lederkurs • Ledelse i dag • Dagens utfordringer • Dagens muligheter • Ledelsesteori • Administrasjon • Organisasjon • Lederkompetanse • Hvor læres denne kompetansen? • Ledertyper • Personlighet • Kommunikasjon • Hva er god kommunikasjon? • Hvilke utfordringer møter vi i kommunikasjon? • Relasjonskompetanse • Makt • Tillit • Motivasjon • Kreativitet • Behov • Gruppe • Team • Utvikling • Vi-følelse • Helhetlig tenking   Litteratur Relasjonell ledelse Hans Morten Skivik ISBN 9788205329669 Gyldendal 2004   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgiften for vårt lederkurs.   Dersom du ønsker å komme i kontakt med studieekspert kan du trygt ta kontakt med oss på telefon: 913 58 038913 58 038 eller sende oss E-post til: postmottak@kompetansesenter-bedriftshjelp.com Vi har lang erfaring med kurs og studier og vet hva som vil passe deg best etter en kort og uforpliktende samtale. [-]
Read more
Virtual or in-person 8 hours 4 900 kr
06 Sep
Lær å identifisere, bevise og løse sanne rotårsaker for å oppnå varig løsning på et problem. [+]
Kurs i Rotårsaksanalyse Kurset lærer deg hvordan du identifiserer, beviser og løser sanne rotårsaker for å oppnå varig løsning på et problem. Kurset følger Lean Six Sigmas problemløsningsmetode DMAIC: Define: forstå problem  Measure: identifisere mulige rotårsaker Analyze: bevise rotårsaker  Improve: løse rotårsaker Control: sikre varig løsning Kurset har hovedvekt på Measure & Analyze fasen.  Formålet med kurset er å identifisere og bevise rotårsaker for å sikre varig løsning på problem.  Kurset består av undervisningsvideoer og 3 nettmøter på 2 timer over ca. 3 uker med fokus på praktiske øvelser og oppgaver. Teori gjennomgås i videoer.  Deltagerne mottar kursbevis ved fullført kurs.   Kursinnhold   Define: Utarbeide problembeskrivelse Define: Sette målbare mål og måltall Define: Forstå problemet og mulige neste steg ved å bruke Tankekart Measure: Utarbeide Prosesskart og identifisere mulige årsaker til et problem Measure: Innhente data Measure: Forstå forskjellen på diskret og kontinuerlig data Measure: Bruke statistikk til å gi data mening (sentrum, spredning og form) Measure: Bestemme normal og spesiell variasjon ved bruk av Control Chart (Statistisk prosesskontroll) Galton board benyttes i opplæringen for å lære grunnleggende statistikk, histogram og normalfordeling. Vi bruker det også i praktiske øvelser. Measure: Avgjøre kapabilitet og problemløsning strategi Analyze: Velge graf som egner seg til å bekrefte / avkrefte rotårsak: Histogram Kakediagram Stolpediagram Pareto diagram Run chart / Time-series plot Box plot X-Y diagram / Scatter plot Improve: Brainstorming teknikker, prioriteringsmatriser og implementeringsplan Control: Oppfølging for å sikre varig løsning   Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger til kursholder "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea [-]
Read more
Online Course 10 000 kr
Nettkurs uten samlinger med nettforelesninger [+]
Service og samferdsel vg1Nettkurs uten samlinger med nettforelesninger Vg1 salg, service og reiseliv handler om drift og service i bedrifter. Programfagene skal hjelpe elevene til å forstå betydningen av service- og vertskapsrollen, og gi en innføring i administrative og økonomiske oppgaver. Videre handler programfagene om å utvikle produkt og tjenester som dekker behov kundene og samfunnet har. Progamfagene skal forberede elevene til et arbeidsliv som krever at servicemedarbeideren tar etiske og bærekraftige valg og som sikrer trygghet innenfor bedriften. Alle fag skal medvirke til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Vg1 salg, service og reiseliv skal gjennom kritisk tenking gi elevene økt innsikt i etiske, sosiale, kulturelle, økonomiske og miljømessige forhold knytte til servicenæringen. Programfagene skal også stimulere til nytenking og kreativitet innen næringen. Gjennom kunnskap om samspill og kommunikasjon skal programfagene bygge et grunnlag for håndtering av uenighet og konflikter. Vg1 salg, service og reiseliv skal medvirke til å gi kunnskap om hvordan partene i arbeidslivet samarbeider for å utvikle et bedre arbeidsliv. Utdanning for deg som liker å jobbe i et serviceyrke. Felles programfag: forretningsdrift • marknadsføring og innovasjon • kultur og samhandling Start: Når du selv ønskerVarighet: En innlevering for hvert fag – i alt 3Pris: Felles programfag: kr. 10.000,- ekskl lærebøker og eksamensavgift(Kan deles i 4 avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr pr. avdrag.) Tidsplan• Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av mapper til retting.• Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du velger selv hvor lang tid du vil bruke. Innleveringer• En innlevering for hvert fag – i alt 3.• Kurset er i tråd med læreplanens kompetansemål. LånekasseKurset er godkjent i Lånekassen. MålgruppeKurset passer for alle som ønsker å kvalifisere seg til et yrke innen salg, service og sikkerhet.Service og samferdsel vg1 er første året i utdanningen. Etter bestått Vg1, kan man fortsette på vg2:• Salg og reiseliv vg2• Service, sikkerhet og administrasjon vg2 - NB dette tilbyr vi som nettkurs. Aktuelle yrker• Reiselivsmedarbeider• Salgsmedarbeider • Service- og administrasjonsmedarbeider • Vekter Eksamensform• Privatisteksamen etter gjeldende regler. Prosjekt til fordypning• Forskrift for prosjekt til fordypning gjelder. [-]
Read more
Hol 5 days 18 000 kr
24 Oct
14 Nov
Dette er en grunnleggende innføring i de 9 ventil-grupperinger som blir brukt i prosessindustrien og følger NOG's læreplan for ventilteknikk kurs. Avsluttes med eksamen. [+]
KRM (Kompetansesenteret for Roterende Maskineri) er Norges største leverandør av tekniske kurs innen roterende maskineri og hydraulisk utstyr siden 1991 og vi har alle de store industribedrifter innen produksjon, næringsmiddel, verksted, kraftverk, offshore mm som våre kunder.Ved arbeid på hydrokarbonførende system krever oljeselskapene kompetanse hos personell som skal drifte, vedlikeholde og blant annet sette trygge barrierer i et trykksatt anlegg. Ventilkurset er rettet mot drift- og vedlikeholds personell, ingeniører, mekanikere, prosjekt- og ledende personell med ansvar for valg, salg, behandling, vedlikehold og drift av ventiler for olje industrien.Dette kurset en grunnleggende kompetanse basert på aktuelle ventiltyper og aktuatorer som er installert og nyttet i prosessanlegg både on- og offshore. KURSPROGRAM Grunnleggende teori Statiske trykkrefter Strømning Dynamiske trykkrefter Tetningsflater Medium Gjengede forbindelser Generelle prinsipper Ventildesign Tetningsmekanismer Dokumentasjon Ventilbetjening Håndratt/hendel Aktuator Gir Ventiltyper Sluseventiler Seteventiler Pluggventiler Kuleventiler Spjeldventiler Kontrollventiler Sikkerhetsventiler Tilbakeslagsventiler Vedlikehold Forebyggende vedlikehold Lekkasjetesting Smøring HMS, førstehjelp Demo og praktiske oppgaver.   [-]
Read more
100 hours 23 900 kr
20 Sep
Har du lang erfaring som maler, og ønsker å få dokumentert hva du kan? Det er aldri for sent å få papirer på kompetansen din. Teori til fagprøven er første steg på veien. [+]
Malerfaget er en komprimert utdanning spesielt tilpasset voksne. Opplæringen bygger på læreplanene for Vg 1 Bygg- og anleggsteknikk, Vg 2 Overflateteknikk og Vg3 Malerfaget (hovedområde).  Hovedområder i malerfaget er:   Produksjon Hovedområdet handler om overflatebehandling av ubehandla og behandla underlag, både utvendig og innvendig. Det omfatter også vurdering av egenskaper, tilstand og bruksområde for underlaga. Val og bruk av verktøy og materiale inngår også i hovedområdet. Helse, miljø og tryggleik og kvalitetssikring står sentralt.   Bransjelære Hovedområdet handler om materialkunnskap og produksjonsutstyr. Bruk av rettledninger, tegninger og oppmålingsverktøy som grunnlag for arbeid og dokumentasjon inngår i hovedområdet. Kundebehandling og yrkesetikk inngår også, i tillegg til faghistorie og hvilken plass faget har i samfunnet. [-]
Read more
Virtual classroom 100 hours 23 900 kr
07 Sep
Har du praktisk sans, er nøyaktig og har godt håndlag? Har du lang praktisk erfaring fra tømreryrket? Da er svennebrev som tømrer noe for deg! [+]
Tømrerfaget er en komprimert opplæring spesielt tilpasset voksne som har erfaringen fra yrket, men som mangler nødvendig teoretisk bakgrunn. Deltagerne skal gjennom opplæringen forberede og kvalifisere seg teoretisk for å avlegge nødvendige eksamener innen tømrerfaget. Opplæringen bygger på Vg1 Bygg- og anleggsteknikk, Vg2 Byggteknikk og Vg3 Tømrerfaget (hovedfokus). Hovedområder innen Vg3 tømrerfaget er: Produksjon Hovudområdet handlar om oppsetjing av nye bygg med bruk av ulike typar materiale. Det omfattar også rehabilitering og vedlikehald av eksisterande bygningar. Byggjeskikkar og sikring av estetiske og kulturelle verdiar står sentralt. Hovudområdet omfattar bruk av verktøy og maskiner, bruk av preaksepterte løysingar og kvalitetssystem, teikningar og beskrivingar og gjeldande regelverk. Planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av arbeid høyrer med. Hovudområdet dekkjer også kjeldesortering, avfallshandtering og helse, miljø og tryggleik. Bransjelære Hovudområdet handlar om ulike typar materialar og bruksområda deira. Bruk av beskrivingar, teikningar og dokumentasjon inngår. Prinsipp for oppgradering av eldre bygningar og bygningsfysikk høyrer med. Dessutan inngår faghistorie, kva plass faget har i samfunnet, og etiske retningslinjer. [-]
Read more
Online Course 10 000 kr
Nettkurs uten samlinger med nettforelesninger [+]
Salg og reiseliv vg2Nettkurs uten samlinger med nettforelesningerVg2 salg og reiseliv handler om å utvikle kommersiell forståelse gjennom markedsføring, samhandling, lønnsomhetsanalyse og organisasjonsutvikling. Gjennom utforsking av arbeidsformer og teknologi skal elevene bygge og holde ved like profesjonelle relasjoner og utvikle yrkesidentitet. Programfagene handler videre om å tilpasse og skape salgs-, reiselivs- og serviceopplevelser til ulike målgrupper og markeder. Dette handler om å utnytte lokale, nasjonale og internasjonale ressurser bærekraftig for å skape merverdi i samfunnet. Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringa. Vg2 salg og reiseliv skal bidra til at elevene møter kunder og gjester med respekt for identitet og kulturelt mangfold. Programfagene skal også bidra til skaperglede og innovasjon gjennom utforsking av muligheter, målgrupper og markeder. Videre skal programfagene være med på å utvikle kunnskap om etiske utfordringer innenfor salg og reiseliv. Felles programfag: forretningsdrift • innovasjon og markedsføring • kultur og kommunikasjon Start: Når du selv ønskerVarighet: En innlevering for hvert fag – i alt 3Pris: Felles programfag: kr. 10.000,- ekskl lærebøker og eksamensavgift(Kan deles i 4 avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr pr. avdrag.) Tidsplan• Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av mapper til retting.• Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du velger selv hvor lang tid du vil bruke. Innleveringer• En innlevering for hvert fag – i alt 3.• Kurset er i tråd med læreplanens kompetansemål. LånekasseKurset er godkjent i Lånekassen. Yrker som bygger på vg2 salg, service og sikkerhet:• Reiselivsmedarbeider • SalgsmedarbeiderEksamensform • Privatisteksamen etter gjeldende regler. Prosjekt til fordypning• Forskrift for prosjekt til fordypning gjelder. [-]
Read more
Online Course 10 000 kr
Nettkurs uten samlinger med nettressurser. [+]
Kurset passer for: deg som har design og håndverk vg1 eller formgivingsfag grunnkurs samt fellesfagene/allmennfagene fra vg1 og vg2/grunnkurs og vk-1. deg som har lang praksis i yrket og som ønsker å ta fagprøven (praksiskandidat).   Kursets innhold er: Felles programfag: Aktiviseringsfag - Administrasjonsfag Nettkurs uten samlinger med nettressurser.   Start:              Når du selv ønsker. Omfang:          3 innleveringer Pris:                Felles programfag: Kr. 10.000,- ekskl. lærebøker og eksamensavgift (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i  avdragsgebyr pr. avdrag)   Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av mapper til retting. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Det er i alt 3 innleveringer – 1 for hvert fag i tillegg til en tverrfaglig oppgave • Kurset er i tråd med læreplanens kompetansemål.   Det følger med ulike nettressurser som du kan benytte så mye og så ofte du vil.   Lånekassen Utdanningen er godkjent for lån og stipend i Lånekassen. For å få lån omgjort til stipend kreves det at deltaker avlegger privatisteksamen i samtlige fag som utgjør 4 eksamener eller avlegger den teoretiske prøven som inngår i fagprøven.   Eksamensform  Privatisteksamen etter gjeldende regler. Oppmelding elektronisk: www.privatistweb.no Fører frem til fagbrev.   Fagprøven som praksiskandidat: Fagprøven består av en teoretisk del og en praktisk del. Dette gjelder for praksiskandidater – de som har minst 5 års godkjent praksis fra yrket, avlegger teoretisk del av fagprøve i tillegg til den praktiske fagprøven.  Det kreves ikke dokumentert praksis for å avlegge den teoretiske prøven.  For å kunne fremstille seg til den praktiske del av fagprøven kreves det dokumentasjon på 5 års godkjent praksis. Praksis vurderes av fylkeskommunen hvor du bor.   Fagprøven for de som følger skolemodellen (lærlinger): Har du allmennfagene fra ordinær videregående skole, anbefaler vi deg å ta privatisteksamen i samtlige programfag for vg1 og vg2. Du kan da søke lærlingeplass for 2 år. De som er lærlinger må ta eksamen i hvert enkelt fag for vg1 og for vg2 i tillegg til teoretisk og praktisk fagprøve.   Om jobben Som aktivitør skal du legge til rette for kreative aktiviteter for ulike brukergrupper som eldre, psykisk utviklingshemmede og psykisk- eller fysisk funksjonshemmede. Aktivitetene kan for eksempel være husflids- og handverksaktiviteter, fysiske aktiviteter av ulike slag, eller dagligdagse gjøremål.    Målsettingen er å opprettholde eller å forbedre brukernes funksjonsnivå bade fysisk, psykisk og intellektuelt.    Vanlige arbeidsoppgaver for en aktivitør er: • planlegge,lede, gjennomføre aktiviteter • vurdere og dokumentere aktiviteter • utvikle, kvalitetssikre og markedsføre aktiviteter   Personlige egenskaper Som aktivitør bør du være kreativ og ha evne til a finne praktiske løsninger på utfordringer som dukker opp. Kommunikasjon, forståelse og evne til a komme kontakt med ulike typer mennesker er også typiske egenskaper ved aktivitøren. Tillegg må du ha kunnskap om menneskets naturlige utvikling, førstehjelp og enkel sykdomslære.   Hvor jobber aktivitøren? Som aktivitør kan du jobbe i ulike helseinstitusjoner, hjemmebaserte tjenester, kultur- og fritidssektoren, rusomsorgen, skole, SFO, frivillighetssentralen eller i private vernede bedrifter. Som aktivitør jobber du ofte med eldre, psykisk utviklingshemmede, funksjonshemmede, barn, ungdom og andre grupper med behov for rehabilitering.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift.   Dersom du ønsker å komme i kontakt med studieekspert kan du trygt ta kontakt med oss på telefon: 913 58 038 eller sende oss E-post til: postmottak@kompetansesenter-bedriftshjelp.com [-]
Read more
Virtual classroom 80 hours 23 900 kr
18 Oct
Har du jobbet med å aktivisere ulike brukergrupper og ønsker å få dokumentert hva du kan? Teori til fagprøven er første steg på veien. Du vil nå lengre med et fagbrev enn... [+]
For å få best mulig læringsutbytte av kurset anbefaler vi at du som deltaker har minst 4 års relevant arbeidserfaring ved kursoppstart.Videre anbefaler AOF at du har norskkunnskaper tilsvarende B1 muntlig og skriftlig. Voksne som ønsker å melde seg opp til fagprøven må dokumentere minimum 5 års relevant, godkjent praksis og bestått tverrfaglig teoretisk eksamen i faget, før fagprøven kan avlegges. Det er det fylkeskommunale Fagopplæringskontoret som godkjenner praksis. [-]
Read more
Nordkapp 40 hours 20 800 kr
20 Jun
15 Aug
Nordkapp maritime fagskole tilbyr kurs for mannskaper som skal tjenestegjøre om bord i hurtigbåt. [+]
Form: Klasserom/Simulator Varighet: 5 DAGER For navigatør, maskinist og øvrige mannskap Kurset tilfredsstiller internasjonale krav og krav fra Sjøfartsdirektoratet i kvalifikasjonsforskriften av 9. mai 2003 nr. 68, jfr. § 9-3 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs.   Kurset tilfredsstiller de krav det er satt til brobesetningen på hurtiggående fartøy (forskrift av 090503 nr.4§9-3 ( 2 )   Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. BRM: Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre sikkert vakthold og praktisere god ledelse på bro. ERM: Kandidatene skal ha kompetanse som gjør dem skikket til å vurdere og opprettholde skipets sjødyktighet. Opplæringen gjennomføres som forelesninger og praktiske øvelser i simulator for å belyse aspekter innen stresshåndtering, kommunikasjon, situasjonsoppfatning og beslutningsprosesser.   [-]
Read more
Online Course 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurs for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre. Mål for kurset Kursdeltakerne skal få kunnskap om:• kommunikasjon med barn, unge og voksne på en måte som skaper trygghet, tillit og velvære.• gruppepsykologiske prosesser og handlinger, og hvordan disse brukes i praktisk pedagogisk arbeid     med barn og unge. Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:          Når du selv ønsker. Omfang:     3 innleveringer Pris:           kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).    Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser.   Mål for kurset Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • kommunikasjon med barn, unge og voksne på en måte som skaper trygghet, tillit og velvære. • gruppepsykologiske prosesser og handlinger, og hvordan disse brukes i praktisk pedagogisk arbeid med     barn og unge.   Tema Kommunikasjon • Hva er kommunikasjon? • Å forstå andre mennesker • Kommunikasjonsformer • Kommunikasjon og utvikling • Kommunikasjon med ord • Kommunikasjon uten ord • Samtalen – å kommuniserer med hverandre • Troverdig kommunikasjon • Når kommunikasjonen blir vanskeliggjort • Makt og avmakt i kommunikasjon • Psykologifaget og ditt eget arbeid • Kommunikasjon når ting blir vanskelig   Gruppepsykologi • Hva er en gruppe? • Ulike grupper • Sosiale nettverk • Hvorfor danner vi grupper? • Hvordan foregår arbeidet i grupper? • Gruppeprosesser • Samarbeid i grupper • Ulike roller i en gruppe • Gruppestørrelse, sammensetning og plassering • Handler vi annerledes i grupper enn ellers? • Gruppepress • Mobbing – en vrangside ved grupper • Hva kjennetegner grupper som fungerer godt? • Konflikter og konflikthåndtering   Litteratur Psykologi i barne- og ungdomsarbeiderfaget Walgermo/Håkonsen ISBN 9788200424826 Gyldendal 2000   Vurdering  Vurdering bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Read more
Online 4 semester
01 Sep
Kunnskap innen Arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer som jobber med... [+]
Studiets målsetting er å utdanne faglig oppdaterte og reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogisk arbeid i barnehagen. Videre vektlegger studiet at kandidaten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe. Det forventes også at kandidaten i løpet av studiet utvikler sin relasjonskompetanse i samarbeid med foresatte og eksterne instanser til beste for barnet. Studiet har spesielt fokus på arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen. Fagskoleutdanningen er akkreditert av NOKUT og gir 60 studiepoeng, og oppnådd fagskolegrad. I siste del av utdanningen gjennomføres en 10 ukers (350 timer) obligatorisk praksisperiode, som avsluttes med levering av fordypningsoppgave. Finansiering Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Se nettsiden til studie for mer informasjon: Arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen [-]
Read more
Alta 12 hours 4 200 kr
02 Jun
Kurset er obligatorisk for de som skal være ansvarshavende for arbeidsvarsling på veg. Kurset går over 2 dager og er på 12 timer. [+]
Arbeidsvarsling kurs 2   Kurset er obligatorisk for de som skal være ansvarshavende for arbeidsvarsling på veg. Formålet med opplæringen er å gi deltakerne den teoretiske plattformen som anses nødvendig for å kunne fylle sin rolle som ansvarshavende på en betryggende måte. For vegarbeiderne utgjør trafikken en fare ved at de kan bli påkjørt og skadet under utførelsen av arbeidet. Disse farene kan reduseres betraktelig ved riktig og god varsling og sikring av arbeidet. For å oppnå disse målsettingene er det viktig at trafikkreguleringer i forbindelse med arbeid på eller ved veg planlegges og utføres nøyaktig. For at trafikantene skal kunne opptre korrekt, skal all varsling og sikring være riktig, tydelig, konsekvent og enhetlig. Vegholder kan kreve dokumentasjon på at arbeidstakere har nødvendig opplæring. Skiltmyndigheten skal stille krav om tilstrekkelig kompetanse til alle virksomheter som vil på ta seg ansvar for arbeidsvarsling. Virksomheter som ikke kan dokumentere tilstrekkelig kompetanse, skal ikke få tildelt ansvar for arbeidsvarsling, og må i så fall leie inn kompetanse fra annet hold for å kunne gjennomføre arbeider på eller ved veg.   Kandidaten må beherske norsk skriftlig og muntlig. [-]
Read more
5 days 25 000 kr
The ISO/IEC 27701 Lead Implementer training course enables you to develop the necessary expertise to assist an organization to establish, implement, maintain and continua... [+]
This training course is designed to prepare its participants implement a Privacy Information Management System (PIMS) in compliance with the requirements and guidance of the ISO/IEC 27701. Moreover, you will gain a comprehensive understanding of the best practices of privacy information management and learn how to manage and process data while complying with various data privacy regimes. After mastering the implementation and management of a Privacy Information Management System (PIMS), you can sit for the exam and apply for a “PECB Certified ISO/IEC 27701 Lead Implementer” credential. The internationally recognized PECB Lead Implementer Certificate proves that you have the practical knowledge and professional capabilities to implement the ISO/IEC 27701 requirements in an organization.   Course objectives: Master the concepts, approaches, methods and techniques used for the implementation and effective management of a PIMS. Learn about the correlation between ISO/IEC 27701, ISO/IEC 27001, ISO/IEC 27002 and other standards and regulatory frameworks. Understand the operation of a PIMS based on ISO/IEC 27701 and its principal processes. Learn how to interpret the requirements of ISO/IEC 27701 in the specific context of an organization. Develop the expertise to support an organization in effectively planning, implementing, managing, monitoring and maintaining a PIMS.   Course Outline Day 1: Introduction to ISO/IEC 27701 and initiation of a PIMS Training course objectives and structure Standards and regulatory frameworks Privacy Information Management System (PIMS) Fundamental concepts and principles of informationsecurity and privacy Initiation of the PIMS implementation Analysis of the ISMS scope and Statement of Applicability PIMS scope Management approval Privacy policy Privacy risk assessment Day 2:  Planning the implementation of a PIMS Privacy impact assessment PIMS Statement of Applicability Documentation management Selection of controls Implementation of controls Day 3:  Implementing a PIMS Implementation of controls (cont’d) Implementation of controls specific for PII controllers Implementation of controls specific for PIIprocessors Day 4:  PIMS monitoring, continual improvement and preparation for the certification audit Awareness, training, and communication Monitoring, measurement, analysis, evaluation,and management review Internal audit Treatment of nonconformities Continual improvement Preparing for the certification audit Certification process and closing of the trainingcourse Day 5:  Certification Exam Exam   Certification: Test details: The exam duration is three (3) hours. Non-native speakers receive an additional half an hour. The exam contains essay type questions.  As the exam is “open book”, candidates are authorized to use: A copy of the General Data Protection Regulation; Course notes from the Participant Handout; Any personal notes made by the student during the course; and A hard copy dictionary Exam-preparation-guides Examination rules and policies RECEIVE YOUR EXAM RESULTS Results will be communicated by email in a period of 6 to 8 weeks, after taking the exam. The results will not include the exact grade of the candidate, only a mention of pass or fail. Candidates who successfully complete the examination will be able to apply for a certified scheme which is explained in the course description. In the case of a failure, the results will be accompanied with the list of domains in which the candidate had failed to provide guidance for exams’ retake preparation. Candidates, who disagree with the exam results, may file a complaint by writing to examination@pecb.com or through PECB ticketing system. EXAM RETAKE POLICY There is no limit on the number of times a candidate may retake an exam. However, there are some limitations in terms of allowed time-frame in between exam retakes, such as: Students, who have completed the full training but failed the written exam, are eligible to retake the exam once for free within a 12 month period from the initial date of the exam. If a candidate does not pass the exam on the second attempt, he/she must wait 3 months (from the initial date of the exam) for the next attempt (2nd retake). Retake fee applies. If a candidate does not pass the exam on the third attempt, he/she must wait 6 months (from the initial date of the exam) for the next attempt (3rd retake). Retake fee applies. After the fourth attempt, a waiting period of 12 months from the last session date is required, in order for candidate to sit again for the same exam. Regular fee applies. For the candidates that fail the exam in the 2nd retake, PECB recommends to attend an official training in order to be better prepared for the exam. To arrange exam retakes (date, time, place, costs), the candidate needs to contact Glasspaper.     [-]
Read more
8 hours 1 490 kr
Kurset er tilpasset kravene i forskriften og inneholder også opplæring i førstehjelp og spesialopplæring i førstehjelp ved ulykker forårsaket av elektrisk strøm. [+]
Sikkerhetsforskriften stiller krav til bedrifter om at det må gis nødvendig opplæring av medarbeidere innen FSE (Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg).  Kravet gjelder for personell i arbeid med både lav- og høyspenningsanlegg. Opplæringen skal gjentas én gang årlig, men oftere dersom forholdene gjør dette nødvendig. Det skal ikke være mer enn 12 måneder mellom hver opplæring. Hovedansvarlig for oppfyllelse av kravene i forskriften er eier/driver av elektriske anlegg og eier av virksomhet som utfører aktiviteter som omfattes av forskriften.   Følgende emner blir gjennomgått: Del 1 – FSE: forskriftens gyldighet definisjoner ansvarsforhold planlegging arbeid på eller nær spenningsatt anlegg arbeid på eller nær frakoblet anlegg strømgjennomgang sikkerhetsfilosofi beskyttelsestiltak krav til verneutstyr og instrukser forskjell i metode og forhåndsregler mellom høyspenning og lavspenning.   Del 2 – Førstehjelp: skadestedsarbeid - varsling sirkulasjonssvikt strømskader bevisstløshet hjerte- lungeredning typiske skader ved høyspenning typiske skader ved lavspenning   Kursbevis/sertifikat: Et kursbevis vil bli utstedt til hver kandidat som har gjennomført og bestått opplæringen. Vi sender kursbevis på epost til deg og evt kurskoordinator.  Praktisk informasjon:  OVERNATTING: Ved kurs i Fosnavåg har STQ hotellavtale med Thon Hotel Fosnavåg. TRANSPORT: STQ har fastpris avtale med Herøy Taxi. For mer informasjon om våre hotellavtaler, transportavtale o.l, sjekk ut www.stq.no  Avmelding - Avlysning - Betaling Avbestilling av kurs må skje senest en uke før kursstart. Ved avbestilling etter 1 uke før kursstart blir kurset belastet med 50 %. Ved avbestilling samme dag som kurs/ikke oppmøte, belastes 100 % av kursavgiften. Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs hvis det er færre enn 2 påmeldte, eller på grunn av forhold som ligger utenfor vår kontroll (force majeure). Melding om avlysning som følge av få påmeldte, vil komme innen 5 dager før kursstart vist ikke annet er avtalt Vi tilbyr betalingsløsninger som nettbetaling eller faktura. For betaling med faktura kommer det i tillegg et fakturagebyr på 89,-. Bedriftsinterne kurs: Når flere medarbeidere har behov for opplæring innenfor samme tema, vil vi anbefale å bestille et bedriftsinternt kurs. Alle våre kurs kan arrangeres bedriftsinternt eller vi kan skreddersy egne opplegg som passer deres behov i forhold til innhold, tid og sted. For mer informasjon om bedriftsinterne kurs, kontakt oss på tlf: 70 30 11 22 eller e-post: course@stq.no Hvorfor ta kurs hos oss? Vi samarbeider og utvikler kurs ilag med flere store aktører innen stillas, fallsikring, gassmåling, kran, simulator osv. for og kunne gi våre kunder et førsteklasses kurs. Vi håndplukker de beste instruktørene innenfor hvert fagområde for å innfri våre kunders forventninger. Våre kursledere skal rangere høyt både når det gjelder faglig kompetanse og pedagogisk fremstilling. Hvert kurs blir nøye evaluert, og bekrefter at våre kursledere leverer på et høyt nivå. Du kan lese mer om våre samarbeidspartnere og sertifiseringer på vår hjemmeside www.stq.no [-]
Read more