Nullstill
Filter
Ferdig

-

Oslo 7 days 13 990 kr
17 Oct
07 Feb
AART (Adapted Aggression Replacement Training) er et virkningsfullt evidensbasert program, som består av trening i sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonne... [+]
Et AART-trenerkurs gir deltakerne en grundig innføring i hvor viktig sosial kompetanse er for at barn og unge skal kunne fungere godt i samspill med andre og takle utfordringer de møter i hverdagen. Videre lærer man hvordan trening av sosial kompetanse kan organiseres, gjennomføres og tilpasses ulike målgrupper.     ART (Aggression Replacement Training), nå AART (Adapted Aggression Replacement Training) har de siste 15 årene blitt implementert i en lang rekke barnehager, skoler og institusjoner i Skandinavia. Programmet består av trening i henholdsvis sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonnering - en kombinasjon som har dokumentert svært god effekt på klassemiljø og har bidratt til økt sosial kompetanse hos enkeltelever, samt reduksjon av utfordrende atferd. ART-trenerkurset gir en innføring i sentrale begreper som aggresjon, moral, sosial kompetanse, motivasjon og ikke minst generalisering og implementering på deres respektive arbeidsplasser.    I AART er programmet oppdatert ut fra nyere forskning og tilpasset den skandinaviske hverdagen Programmet er blant de best validerte evidensbaserte programmene på sitt område, og har blitt brukt både som primærforebyggende tiltak og som tiltak overfor personer med omfattende atferdsvansker.    Ved å ta AART-trenerkurs, blir du AART-trener med sertfiseringsbevis fra PREPSEC Norge (den norske interesseorganisasjonen for AART i Norge).    Smart Kompetanse har opparbeidet seg en solid erfaring med utdanning av AART-trenere og har levert trenerkurs over hele Norge i over 10 år. [-]
Read more
Bergen 7 days 13 990 kr
05 Sep
AART (Adapted Aggression Replacement Training) er et virkningsfullt evidensbasert program, som består av trening i sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonne... [+]
Et AART-trenerkurs gir deltakerne en grundig innføring i hvor viktig sosial kompetanse er for at barn og unge skal kunne fungere godt i samspill med andre og takle utfordringer de møter i hverdagen. Videre lærer man hvordan trening av sosial kompetanse kan organiseres, gjennomføres og tilpasses ulike målgrupper.       ART (Aggression Replacement Training), nå AART (Adapted Aggression Replacement Training) har de siste 15 årene blitt implementert i en lang rekke barnehager, skoler og institusjoner i Skandinavia. Programmet består av trening i henholdsvis sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonnering - en kombinasjon som har dokumentert svært god effekt på klassemiljø og har bidratt til økt sosial kompetanse hos enkeltelever, samt reduksjon av utfordrende atferd. ART-trenerkurset gir en innføring i sentrale begreper som aggresjon, moral, sosial kompetanse, motivasjon og ikke minst generalisering og implementering på deres respektive arbeidsplasser.    I AART er programmet oppdatert ut fra nyere forskning og tilpasset den skandinaviske hverdagen. Programmet er blant de best validerte evidensbaserte programmene på sitt område, og har blitt brukt både som primærforebyggende tiltak og som tiltak overfor personer med omfattende atferdsvansker.    Ved å ta AART-trenerkurs, blir du AART-trener med sertfiseringsbevis fra PREPSEC Norge (den norske interesseorganisasjonen for AART i Norge).    Smart Kompetanse har opparbeidet seg en solid erfaring med utdanning av AART-trenere og har levert trenerkurs over hele Norge i over 10 år. [-]
Read more
Bryne 7 hours 13 990 kr
01 Nov
AART (Adapted Aggression Replacement Training) er et virkningsfullt evidensbasert program, som består av trening i sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk re.... [+]
Et AART-trenerkurs gir deltakerne en grundig innføring i hvor viktig sosial kompetanse er for at barn og unge skal kunne fungere godt i samspill med andre og takle utfordringer de møter i hverdagen. Videre lærer man hvordan trening av sosial kompetanse kan organiseres, gjennomføres og tilpasses ulike målgrupper.   ART (Aggression Replacement Training), nå AART (Adapted Aggression Replacement Training) har de siste 15 årene blitt implementert i en lang rekke barnehager, skoler og institusjoner i Skandinavia. Programmet består av trening i henholdsvis sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonnering - en kombinasjon som har dokumentert svært god effekt på klassemiljø og har bidratt til økt sosial kompetanse hos enkeltelever, samt reduksjon av utfordrende atferd. AART-trenerkurset gir en innføring i sentrale begreper som aggresjon, moral, sosial kompetanse, motivasjon og ikke minst generalisering og implementering på deres respektive arbeidsplasser.    I AART er programmet oppdatert ut fra nyere forskning og tilpasset den skandinaviske hverdagen Programmet er blant de best validerte evidensbaserte programmene på sitt område, og har blitt brukt både som primærforebyggende tiltak og som tiltak overfor personer med omfattende atferdsvansker.    Ved å ta AART-trenerkurs, blir du AART-trener med sertfiseringsbevis fra PREPSEC Norge (den norske interesseorganisasjonen for ART i Norge).    Smart Kompetanse har opparbeidet seg en solid erfaring med utdanning av AART-trenere og har levert trenerkurs over hele Norge i over 10 år. [-]
Read more
1 year
På forespørsel
På forespørsel
Studiet belyser sentrale begrep som samfunn og kultur, globalisering og religionens plass i samfunnslivet. Sosialantropologi og kommunikasjonsteori er de viktigste faglig... [+]
Bakgrunn Mangfoldet i menneskelige livsformer blir synliggjort gjennom reiser, migrasjon, personlige møter og ved kommunikasjon gjennom ulike medier. Samtidig blir sosiale, kulturelle og verdimessige forskjeller tydeligere.Vår tid preges i stadig større grad av utfordringer og muligheter som er globale i sin karakter – det gjelder spørsmål som berører menneskerettigheter, demokrati, livssyn og andre sosiale og kulturelle uttrykk.Den stadig mer mangfoldige og omskiftelige samfunnssituasjonen skaper behov for refleksjon. Ofte blir slutninger trukket uten å ta hensyn til andres forutsetninger for handlinger og reaksjoner. Denne refleksjonen kan skapes gjennom teoretiske studier og konkrete møter med mennesker med en annen erfaringsbakgrunn.Studier av samfunn og kultur og kommunikasjon mellom mennesker som lever i ulike virkeligheter, er grunnleggende for faglig virksomhet og personlig engasjement på stadig flere områder. En viktig forutsetning for å forstå andre er å forstå den virkeligheten en selv lever i. Derfor er det behov for reflektert innsikt i hvordan egne kulturelle forestillinger og uttrykk utvikles og fungerer.Gjennom et teoretisk studium og praktisk kommunikasjon vil studentene få grunnleggende innsikt i egen og andres kulturelle virkelighet og oppøve ferdigheter til å fungere i en flerkulturell sammenheng.     Særpreg og relevans Årsstudiet i tverrkulturell kommunikasjon er tverrfaglig. Studiet henter viktige innsikter særlig fra fagfeltene sosialantropologi og kommunikasjonsteori, men også fra utviklingsstudier, filosofi, livssynsteori og religionsvitenskap. Disse fagkombinasjonene bidrar til å skape et helhetlig blikk på mennesker og samfunn.Årsstudiet i tverrkulturell kommunikasjon er aktuelt i kombinasjon med annen utdanning for å arbeide sammen med mennesker med en annen kulturell bakgrunn enn sin egen, enten i Norge eller i et annet land. Dette kan gjelde skole, helse/sosialtjenester, arbeidsformidling eller annen offentlig tjenesteyting, frivillige organisasjoner eller internasjonalt arbeid som bistand, media, misjon eller næringsliv.     Mål På denne bakgrunnen har årsstudiet i tverrkulturell kommunikasjon følgende overordnede mål for hva studentene skal ha tilegnet seg ved fullført grad: kunnskap om hvordan samfunn og kultur formes og endres kommunikasjonsteori og kommunikasjonsprosesser globale endringsprosesser samfunnsfaglige arbeidsmetoder ferdigheter til å kunne beskrive og analysere tverrkulturelle kommunikasjonsprosesser drøfte tverrkulturelle problemstillinger vurdere egne og andres samfunnsforhold kritisk anvende kunnskapene i aktuelle kommunikasjonssituasjoner holdninger som fremmer bevissthet omkring egen identitet og bakgrunn i møte med mennesker med annen kulturell bakgrunn respekt og forståelse for mennesker med andre virkelighetsoppfatninger åpenhet for at mennesker med annen kulturell bakgrunn kan bidra med ny og verdifull innsikt   Emneliste for årsstudium i tverrkulturell kommunikasjon:   TK111 Tverrkulturell kommunikasjon: Grunnleggende teori (15 stp)TK112 Studieopphold (15 stp)TK211 Teoretisk fordypning (10 stp)TK214 Etnografisk prosjekt (10 stp)TK216 Global urettferdighet, migrasjon og flerkulturelle samfunn (10 stp)   TK215 Journalistisk prosjekt (10 stp) kan velges i stedet for TK214 av studenter som tar tverrkulturell kommunikasjon som tredje år i en bachelorgrad i journalistikk, eller som har årsstudium i mediekommunikasjon. [-]
Read more
1 year
På forespørsel
Studiet utruster til bedre å kunne forstå, forklare og forsvare den kristne troen i møte med spørsmål, innvendinger og andre livssynsalternativ. [+]
Emneliste for årsstudium i kommunikasjon og livssyn: EX101 Examen Philosophicum (10 stp)KL101 Kommunikasjon og livssyn: Innføring (30 stp)KL102 Kristen tro som livssyn (10 stp)KL103 Kristent livssyn i apologetisk perspektiv (10 stp) Studenter med Examen Philosophicum kan i stedet velge KL204 Bibelformidling og bibelfortolkning (10 stp)   StudieevalueringerFølgende arbeidskrav må være oppfylt for å ha rett til å bli vurdert: - Obligatoriske studieevalueringer skal besvares innen fastlagte frister.   BakgrunnSamtidens mangfold av verdier og kulturer utfordrer til gjensidig forståelse og åpen dialog på tvers av livssynsgrenser både på den offentlige og den private arena. Siden begrepet livssyn står for en helhetsoppfatning av livet – der virkelighetsoppfatning, menneskesyn, verdispørsmål og tro kan sies å være grunnleggende elementer – er nettopp forståelsen av kommunikasjon mellom representanter for ulike livssyn grunnleggende for vår tid. Situasjonen for den kristne kirke i den pluralistiske situasjonen er utfordrende. Mange har omtalt dette som en identitets- og kommunikasjonskrise. På denne bakgrunnen har kirken behov for å reflektere både over eget ståsted i møte med andre livssyn og over sin kommunikasjon av dette ståstedet. Samtidig medfører den pluralistiske situasjonen et behov for individuell refleksjon omkring den menneskelige identitetsbyggingen. Denne er et resultat av både personalisering og sosialisering, der verdier og trossystemer inngår som sentrale deler. Mangfoldet av verdier og kulturer utfordrer videre til refleksjon omkring eget livssyn i møte med spørsmål, innvendinger og alternativ. Denne prosessen skaper rom for nye oppdagelser og perspektiver, både innen ens egen og andres tradisjon. Her utfordres også evnen til å utvise sann toleranse.   Ethvert livssynsmessig ståsted har behov for å legitimere seg og forsvare sine standpunkt i møte med andre alternativer. Dermed skapes det et behov for arbeid nettopp med begrunnelser og argumentasjon. Dette gjelder selvsagt også det kristne livssynet.   Den aktuelle samfunnskonteksten skaper også behov for refleksjon omkring kirkens møte med mediekulturen generelt og populærkulturen spesielt. Samtidig utfordres kirken til å arbeide konstruktivt og kritisk både med Bibelens og samtidens tekster, for å kunne formidle kristen tro på en autentisk og relevant måte.   Årsstudiet kommunikasjon og livssyn (KL) søker å møte disse sentrale behovene.   Særpreg og relevansÅrsstudiet i KL er tverrfaglig i sin karakter, og springer i særlig grad ut av disiplinene kommunikasjonsteori, livssynskunnskap og kristen teologi. Det hentes imidlertid også perspektiver fra filosofi, religionsvitenskap, medievitenskap og sosiologi. Studiet er ellers preget av at det knytter sammen teori og praksis og har et internasjonalt utblikk.   Årsstudiet i KL er relevant for alle som er opptatt av å få en dypere forståelse av livssynsmangfoldet i samtiden. Denne forståelsen er viktig både for egen selvinnsikt og identitet, for evnen til å utvise sann toleranse og for kommunikasjon av kristen tro i møte med ulike alternativer.   Årsstudiet i KL gir en vesentlig kompetanse for ulike formidlingsoppgaver innen kirkesamfunn og kristne organisasjoner. Dette gjelder enten arbeidsfeltet er innen undervisning, trosopplæring, forkynnelse, veiledning, eller innen medier. Relevansen årsstudiet i KL har for en slik spennvidde av arbeidsfelt, innbefatter også at det er meget relevant som del av ulike utdanningsløp på høgskole og universitet.  Mål kunnskap om kommunikasjonsteori og kommunikasjonsprosesser livssyn og livssynsmangfold, med fokus på aktuell samtids- og populærkultur kristen tro som livssyn, med særlig vekt på kommunikative og livssynsmessige utfordringer i aktuell (post)moderne kontekst sentrale grunntema i kristen apologetikk ferdigheter til å kunne beskrive, analysere og vurdere ulike livssyn i aktuell vestlig kontekst analysere livssynsformidlingen i mediemangfoldet formidle kristen tro på en autentisk og relevant måte møte spørsmål, innvendinger og alternativer til det kristne livssynet holdninger som fremmer bevissthet omkring eget livssyn i en pluralistisk kontekst respekt og toleranse i møte med andre mennesker og deres livssyn åpenhet for å lære av andre mennesker og deres livssyn respekt for dialog og argumentasjon    Merknad om pensumPensumlistene legges fram med forbehold om endringer. Pensumlitteratur merket med ¤ kan kjøpes i resepsjonen ved MhG.   I særskilte tilfeller, avhengig av faglig bakgrunn og formål, kan studenter søke om å erstatte noe av pensumlitteraturen med annen relevant litteratur. [-]
Read more
Velkommen til årsmøte for PRO Vestland Opplæringskontor!       [+]
-      [-]
Read more
Asker 4 hours 3 000 kr
08 Sep
13 Oct
10 Nov
Norske myndigheter stiller krav til at arbeidstakere som skal jobbe i stolpe eller mast kan dokumentere årlig repetisjon og øvelse i nedfiring. [+]
Norske myndigheter stiller krav til at arbeidstakere som skal jobbe i stolpe eller mast kan dokumentere årlig repetisjon og øvelse i nedfiring. Arbeidsgiver er ansvarlig for at arbeidstakerne har den nødvendige opplæring. Årlig nedfiringskurs gir repetisjon og øving for personer som tidligere har dokumentert opplæring i entring av stolpe eller mast. Kurset er utarbeidet for å tilfredsstille kravene i §7 i Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg som legger til grunn for gjennomføring av årlig nedfiring og øving i nedfiring av nødstedt person. Følgende emner blir bl.a. gjennomgått: – Lover og forskrifter – Utstyrskontroll – Sikkerjobbanalyse (SJA) – Nedfiring – Kameratredning Målgruppe: Elektro-, tele- og annet personell som arbeider i stolper og master. Praktisk informasjon: Kursbeviset er gyldig i 12 måneder. For øvrig sørger Trygg Kurs AS for alt nødvendig utstyr for gjennomføring av kurset. Varighet: 4 timer. Kurset avholdes fra kl. 12.00 — 16.00. Krav til forkunnskaper: Deltagerne skal ha tidligere dokumentert opplæring i entring av stolpe eller mast. Pris: Totalprisen på kurset er kr. 3.000,- per deltaker og inkluderer utstedelse av opplæringsbevis. Kurset tilbys også som bedriftsintern opplæring på norsk eller andre språk på forespørsel. [-]
Read more
3 hours 590 kr
Norsk Grunnkurs i Førstehjelp [+]
Vi i Norsk Førstehjelp Service brenner for å kunne formidle kunnskapen som kan redde liv. Alle våre instruktører er utdannet ambulansepersonell i aktiv tjeneste og som da vet viktigheten av førstehjelpen som utføres før ambulansen når frem.    Kurset krever ingen forkunnskaper og dekker de grunnleggende førstehjelpskunnskapene som alle bør ha. Det legges vekt på aktiv læring og tar utgangspunkt i kursdeltakernes nivå. Temaer inkluderer:  fjerning av fremmedlegeme i luftveien hjerte-lungeredning (HLR) fri luftvei sideleie Det gis en kort demonstrasjon i bruk av hjertestarter. Man får en aktiv læringsprosess gjennom demonstrasjoner og praktiske øvelser: bruddskader blødninger brannskader pasientundersøkelse varsle medisinsk nødtelefon gjenkjenne symptomer på hjerteinfarkt og hjerneslag opptreden på skadested varmekonservering [-]
Read more
Online 4 hours 2 190 kr
22 Sep
Lederen har en viktig rolle i å veilede og legge til rette for at personalet utvikler en felles forståelse for oppdraget som er gitt i rammeplanen. [+]
SFO skal være et fellesskap og en lærende organisasjon, som jevnlig vurderer og videreutvikler sin praksis. SFO skal legge til rette for at hele personalet reflekterer over faglige og etiske spørsmål i tilknytning til rammeplanens verdier og innhold, og hvordan de kan være gode rollemodeller for barna (utkast til nasjonal rammeplan for SFO 2021). Hvordan ha fokus på å lede, være en god rollemodell for andre ansatte og barna, samt ha fokus på faglig innhold i hverdagen i SFO/AKS?  Dette todelte kurset har som mål å styrke og bevisstgjøre deg som leder. Her får du konkret kunnskap og metodikk som du kan benytte for å utvikle den pedagogiske praksisen i SFO. Gjennom systematisk arbeid med vurdering, planlegging og coaching vil du tydeliggjøre din rolle som leder, og samtidig skape en lærende organisasjon der alle deltar i utviklingen på egen arbeidsplass.  Kursinnhold Hvordan skal vi bryte ned begrepene og skape en felles forståelse for innholdet i den nye rammeplanen for SFO? Hva legger vi i begrepet «lærende profesjonsfelleskap» – og hva betyr det i hverdagen? Hvordan legge til rette for at alle gis muligheten til å reflektere over egen praksis? Hvordan inspirere og få alle til å gjennomføre i praksis det vi har blitt enige om i felleskap? Fokus er på lederes utfordringer og muligheter knyttet til nasjonal rammeplan for SFO, med vekt på praktisk kunnskap og kompetanseheving i hele personalet.    Kursholder Robert Mjelde Flatås er høgskolelektor i pedagogikk. Han har mange års erfaring som kontaktlærer og som rektor på barnetrinnet. Gjennom sin praksis i skolen har han vært spesielt engasjert i SFO som en viktig arena for lek, læring og utvikling, og sett behovet for helhetlig tenkning og samarbeid på tvers. Robert er forfatter av flere bøker for personale i SFO og for lærere, blant andre: Uteaktiviteter i skole og SFO, Livsmestring i klassen. Håndbok for læreren, og SFO-gnist. Aktiviteter og leker.   Når du melder deg på kursdag 1, blir du automatisk oppmeldt til kursdag 2.Kursdatoer: 22. september og 29. september.   [-]
Read more
Online 2 hours 1 190
26 Sep
– voksenrollen i møte med de aller yngste i barnehagen [+]
Dette kurset har fokus på de minste barnas lek og kommunikasjon. Hvordan møter vi dem i lek og samspill – hva kommuniserer vi? Og hvordan tar vi vare på det ansvaret vi har når vi tolker, vurderer og formidler livet til de minste barna? Å ta imot nye små «ferskinger» i barnehagen er alltid spennende, og det stiller store krav til oss som voksne. Vi skal bli kjent med dem og gi dem plass til å vokse og utvikle seg i eget tempo innenfor barnehagens rammer. Kursinnhold Sensitivitet, sosial kompetanse og samspill Tilvenning Lek Å oppdage spor hos de minste –  og hvordan vi voksne kan følge dem Læring gjennom erfaring Vilje, grenser og konflikter Temaet levendegjøres gjennom praksisfortellinger. Kursholder Anne Holsæter Nordbye er barnehagelærer med videreutdanning i endringsledelse og personalledelse, og styrerutdanning fra BI.Hun har 20 års erfaring fra arbeid i og med barnehage, fra assistent til pedagogisk leder, styrer og seksjonsleder. Barnehagene Anne sist var leder for deltok i et forskningsprosjekt i regi av Utdanningsforbundet, om vurdering av barns trivsel og utvikling i barnehagen. Anne er nå områdeleder i team for avdeling oppvekst i Nordre Follo kommune. Anne har en varm og praksisnær formidlingsevne, og holder kurs om flere tema innenfor det barnehagefaglige; lek, de yngste barna, barn i risiko, voksenrollen, grenser, vurdering, verdigrunnlaget, og barnehagen som lærende organisasjon. Annes kurs er stappfulle av praksisfortellinger, humor og alvor, og det er alltid rom for aktiv dialog og refleksjon!     [-]
Read more
Corporate training 6 hours
Fra "Robinson Crusoe" og "Den afrikanske farm" til "Tante Ulrikkes vei". [+]
Fagfornyelsen for norsk legger vekt på at elevene skal få estetiske opplevelser, bli engasjert, undre seg, lære og få innsikt i andre menneskers tanker og livsbetingelser. Tekstene de leser kan knyttes både til kulturhistorisk kontekst og elevenes egen samtid. Elevene skal gis innsikt i sammenhengen mellom språk, kultur og identitet og kunne forstå egen og andres språklige situasjon i Norge. For engelskfaget gjelder det å oppøve en utforskende tilnærming til andre språk, samfunn, levesett, tenkemåter, kommunikasjonsformer og kulturelle uttrykksformer som åpner for nye perspektiver på verden og oss selv.  Men hvordan gjør man det? Dette kurset tar utgangpunkt i norsk og oversatt litteratur, og viser hvordan eldre og nyere litteratur gir innganger nettopp til å stille spørsmål til sin egen plass i en større verden, og i et Norge som er grunnleggende preget av mangfold. Litterære eksempler hentes både fra den skandinaviske litteraturen, fra Karen Blixen, Ivo de Figueiredo og Zeshan Shakar, og fra oversatt litteratur, som Robinson Crusoe, Meursault-saken og Vide Sargasso. Det er et poeng i kurset å vise hvordan skjønnlitteraturen gir perspektiver på identitet, kanon og migrasjon, som kan brukes i undervisning. Gjennom kursdagen diskuterer vi emner som litteraturens behandling av nasjonal identitet og rasisme, kulturarv og kulturkræsj, kjønn og klimakrise.  Kurset gir også en grunnleggende oversikt i teoriretninger som postkolonialisme og økokritikk. Kursholder Tonje Vold er førsteamanuensis i litteratur- og kulturformidling ved Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag ved OsloMet, og har undervist i norsk og oversatt samtidslitteratur i en årrekke. Hun har skrevet boka «Å lese verden. Fra imperieblikk og postkolonialisme til verdenslitteratur og økokritikk» (2019), og arbeider med afrikansk litteratur, norsk samtidslitteratur, etiske spørsmål i litteraturen, litteratur og etikk og litteratursosiologi. [-]
Read more
Virtual classroom 6 hours 7 900 kr
The Ken Blanchard Companies er verdens ledende innen lederutvikling og årlig trener selskapet ca 150.000 ledere, inkludert å lede ansatte hjemmefra. [+]
Dagens arbeidere jobber mer og mer hjemme fra eller borte fra hovedkontorene, med team spredd utover land, fylker og tidssoner.  Dette uavhengig av dagens pandemi. Å utøve virtuell ledelse er en ferdighet det må trenes på. Lede virtuelt programmet gir deltakerne en svært engasjerende opplevelse som inkluderer instruksjon, respons, refleksjon, gruppeaktiviteter og muligheter til å øve på nye ferdigheter i trygge omgivelser. Basert på nesten 20 år med å hjelpe ledere med å lede virtuelt, fokuserer dette programmet på tre viktige praksiser som har vist seg å øke lederens effektivitet i et virtuelt miljø. Ledere lærer først å være tilstede og oppmerksomme ved å kommunisere med intensjon, med sine eksterne medarbeidere, strukturere samtaler for maksimal innvirkning og respektere hverandres arbeidspreferanser. Ledere lærer seg hvordan de kan fremme fellesskapet ved å bygge tillitsfulle og støttende relasjoner som holder seg positive og involverer alle sine medarbeidere ved hjelp av den tilgjengelige teknologien. Til slutt læres ledere hvordan man kan akselerere prestasjon og utvikling ved å bygge medarbeidernes ressursstyrke og autonomi, og hjelpe dem å komme videre i karrieren. [-]
Read more
2 days 11 995 kr
Flere og flere medarbeidere jobber hjemmefra, hvordan sikrer du at de gjør det som forventes? Det krever tydelig og inspirerende lederskap å utøve lederrollen på avstand. [+]
Dette kurset fokuserer på hvor du skal lede, motivere og skape resultater til tross for at det er geografiske avstander mellom deg og de du leder. Gjennom en bevisst og systematisk tilnærming til distanseledelse kan du skape det rette rammeverket for dine ansatte, og dermed sørge for at du skaper gode resultater og et godt arbeidsmiljø for alle. Distanseledelse i praksis: Å lede på avstand gir deg nye utfordringer som leder. Du kan ikke se hva som skjer, ikke være sikker på at jobben gjøres slik som ønsket. Du må utøve tillitsbasert ledelse og skape en relasjon som gjør at medarbeiderne vet hva som forventes og ikke minst vil jobbe for deg. Du må få de som ikke fysisk er tilstede til å føle seg like betydningsfulle som dem som sitter på kontoret. Men, konflikter og vanskelige samtaler forsvinner ikke selv om avstanden skiller deg og dine medarbeidere. På kurset får du; Verktøy som bevisstgjør hvordan du fyller rollen som leder på avstand Metoder som skaper tydelighet og sikrer kontroll uten daglig oppfølgning Etablert en struktur for god avstandsledelse Kommunikasjonsverktøy og tips Rammeverk for å forsterke team tilhørighet Beste praksis-deling og erfaringsutveksling Inspirasjon og faglig påfyll Din kursleder: Vigdis Austrheim har praktisert avstandsledelse i over 10 år, både i Norge og globalt. Hun deler hva du helt konkret kan gjøre for å lykkes enda bedre med dine medarbeidere og teamet du har geografisk spredt. Les mer om Vigdis her. Målgruppe: Kurset er tilpasset deg som leder andre uten å være tilstede 100% av tiden. Du leder for eksempel konsulenter som jobber ute hos kunder, medarbeidere på avdelingskontorer i inn- eller utland, geografisk spredte prosjektgrupper eller medarbeidere med mye hjemmekontor. [-]
Read more
Corporate training 2 hours
En coachende væremåte innebærer en empatisk og anerkjennende kommunikasjonsstil basert på blant annet aktiv lytting, åpne spørsmål og perspektivtaking. [+]
 Gjennom gode samtaleverktøy vil du oppleve at du selv er mer til stede i møte med dine medarbeidere, og kommunikasjonen blir effektiv, fokusert og målrettet. For deg som leder gir en slik væremåte mange gevinster: Din relasjon til dine medarbeidere preges av gjensidig respekt og tillit Medarbeiderne føler seg i større grad sett og inkludert, noe som bidrar til mer selvstendighet og handlekraft og større ansvarsfølelse Det blir færre misforståelser og økt fokus på løsninger Kurset gir deg innføring i basisferdigheter fra coaching: Konkrete lytteferdigheter; som aktiv lytting, speiling og følge en emosjonell ladning Stille åpne og kraftfulle spørsmål Kunsten å sette i perspektiv Kursholder Inger Johanne Eidemer barnehagelærer med videreutdanning i barnehagepedagogikk, veiledning og coaching. Hun har lang erfaring som pedagogisk leder og styrer i barnehager. Interesse for veiledning førte henne til jobb i videregående skole, hvor hun i mange år var faglærer og kontaktlærer på Vg2 Barne- og ungdomsarbeiderfag. Nå holder hun teorikurs for praksiskandidater som ønsker å ta fagbrev som barne- og ungdomsarbeider, og underviser voksne innen coaching og livsmestring. Hun er også lærer for fagskolestudenter på helse- og oppvekstfag.   [-]
Read more
Corporate training 2 hours
Fagtekster har i LK20 kommet inn på alle tre trinn på studieforberedende utdanningsprogram, og det inviteres til prosessorientert skriving i arbeidet med å forberede elev... [+]
Elevene skal i sin skriveopplæring reflektere over egne tekster og egen utvikling.Kursholder presenterer i dette kurset en modell for hvordan skriveopplæringen kan organiseres som prosessorientert skriving, med fokus på fremovermeldinger fra lærer og elevenes bearbeiding av egne tekster. Det legges vekt på praktiske og tidsbesparende løsninger med skjemaer for vurdering, forslag til tidsplaner og refleksjon underveis i skriveopplæringen Kursholder Gitte Koller er utdannet Cand. Philol. ved Universitetet i Oslo og har undervist i videregående skole siden 2001. Hun jobber i dag ved Hadeland videregående skole, hvor hun er fagkoordinator i norsk og underviser i norsk og engelsk. Hun har mange års erfaring som sensor ved sentralgitt, skriftlig eksamen i norsk. Innenfor norskfaget er hun særlig interessert i å bevisstgjøre elevene på skriveprosessen og betydningen av de skriftlige ferdighetene deres. [-]
Read more