Nullstill
Filter
Ferdig

-

Holmestrand Oslo Og 1 annet sted 9 990 kr
20 Apr
20 Apr
28 Apr
MTK Skolen tilbyr nå alle elever å delta på våre teorikurs via video over Internett. [+]
Komplette kurs i Holmestrand og Porsgrunn:  De inkluderer Modul 1.1, 2.3, 2.7, 3,7 og 4,7 og oppkjøring.     KURSINNHOLD Krav til bro og traverskraner  Krantyper med tilleggsutstyr Bruksområder Ulykker med kran Kranens konstruksjon og virkemåte Stabilitet Godshåndtering Kontroll og vedlikehold Sikkerhetsregler ved bruk Sertifisering og dokumentasjon   Mål for kurset er å gi førere med arbeidsutstyr nevnt i §49 i «Forskrift om bruk av arbeidsutstyr» en god generell grunnopplæring i sikker bruk av dette slik at uhell og ulykker unngås. Teori avsluttes med prøve. Ønsker du å ta praksis i bedrift gjør du det via en fadderavtale. Signering av avtale med oppfølging for fadder og elev kr 1500,-   Passer ikke disse tidene for deg? Ta kontakt med oss så kan vi tilpasse kurset for deg i form av dagskurs eller helgekurs   Trenger du mer informasjon? Ring oss på telefon 94786797  eller mail kontakt@mtkskolen.no   Besøk vår hjemmeside , Facebook side eller instagram                                  Vil du starte i nå og betale om 12 mnd ?   MTK SKOLEN har sammarbeid med resursbanken og tilbyr finansiering med 12mnd utsettelse 0 i rente for kun 495kr . Ring oss for mer inf   Om du ønsker kurs holdt på Engelsk, Polsk eller Spansk send oss en mail på: kontakt@mtkskolen.no så ordner vi det raskt! [-]
Read more
Oslo 6 hours 5 950 kr
14 Dec
Modul 5 er en ren Casebasert dag der vi kun arbeider caseoppgaver knyttet til det å være i konsultative situasjoner, med utfordringer og oppgaver som må «knekkes og løse... [+]
KONSULENTAKADEMIET MODUL 5 er en ren Casebasert dag der vi kun arbeider med caseoppgaver knyttet til det å være i konsultative situasjoner, med utfordringer og oppgaver som må «knekkes og løses». I de foregående 4 modulene har vi hatt fokus på faglig utvikling gjennom teoretisk og praktisk tilnærming til en rekke spørsmål innenfor områder som: ..identitet, egne styrker og svakheter, start-up ståsted som konsulent, egensituasjonen, tjeneste og produktdefinering, innsalg/nysalg og mersalg, tilbud og standarder, forhandlingsteknikk og forhandlingsstrategi, kommunikasjon og dialog, konflikthåndtering og vanskelige samtaler, rammer, budsjetter, kalkyler, avtaleformalia, og praktisk egenmotivasjon, struktur og disiplin..for å nevne noe. Gjennom denne dagen arbeides det med ulike case, med forskjellige utfordringer som du som deltaker må finne gode og hensiktsmesige løsninger på - gitt de forutsetningene det enkelte case og de enkelte oppgaver legger.  Alle caseoppgaver gjennomgås samlet med fasit / foreleserveiledninger til hvordan de ulike situiasjoner, hendelser, oppdrag, konflikter eller oppgaver burde / kunne blitt håndtert. Etter denne kursdagen vil du være bedre rustet til å planlegge, gjennomføre, håndtere og styre situasjoner av ulik karakter i en konsulentsituasjon på mer bevisste og målrettede måter. Gjennom alle modulene i Konsulentakademiet vil du møte forskjellige mennesker med bred erfaring fra ulike sider ved konsultativ virksomhet. Her kan du, øvrige deltakere og kursholder dele og dissikere ulike sider ved tidlige faser som konsulent og du kan høste av andres erfaringer og stille langt bedre rustet for rollen. Konsulentakademiet er et modulbasert. Du kan fritt velge å ta kun en modul eller alle, avhengig av ditt ståsted.  [-]
Read more
Asker 6 hours 5 950 kr
01 Dec
Valgprosesser, valgstyrer og representasjonsforskriften [+]
Valgprosesser, Valgstyrer og Representasjonsforskriften  Kurset er rettet mot styreleder, daglig leder, tillitsvalgte, ansattvalgte styremedlemmer, medlemmer av valgstyret, herunder for styremedlemmer og andre som er involvert i eller har behov for å kjenne reglene om valg av ansatte til selskapets styre. Kurset egner seg godt for styret i virksomheter der innføring av ordningen om ansatt valgte styremedlemmer skal innføres. Formålet med kurset er å gi deltakerne tilstrekkelig kunnskap om ansattes rettigheter og Representasjonsforskriftens regler, slik at man organiserer og gjennomfører valgprosessen effektiv og tidsbesparende uten å begå alvorlige formelle feil. (Med dette mener vi regelbrudd som kan føre til krav om at valgprosessen må gjennomføres på nytt.) Kurset tar for seg en en begrenset del av emnet på kurset "Ansatt valgt styremedlem" og går nærmere inn på dette, der innsikt i representasjonsforskrift og selve valgprosessen behandles mer inngående.  Kursinnhold:  Valgprosessen og Representasjonsforskriften Ansattes rettigheter etter aksjeloven Bedriftsdemokratinemnda Representasjonsforskriftens rammer Søknadsprosessen Valgstyret Flertallsvalg Forholdstallsvalg Spesielle regler [-]
Read more
Oslo 6 hours 3 950 kr
25 Nov
Daglig leder skal minst hver fjerde måned, hver måned i et ASA, i møte eller skriftlig, gi styret underretning om selskapets virksomhet, stilling og resultatutvikling. [+]
Daglig leders rapport til styret Dette kurset retter seg mot deg som er daglig leder. Det passer også godt til deg som er styremedlem og som har ønske om en grundig gjennomgang av hva rapporteringsplikten omfatter. Du vil lære om hvordan rapporteringsplikten hensiktsmessig kan organiseres og hvilke nøkkeltall og nøkkelområder rapporteringen bør omfatte.  Aksjeloven § 6-15 fastslår; ”Daglig leders plikter overfor styret. Daglig leder skal minst hver fjerde måned, hver måned i et ASA, i møte eller skriftlig, gi styret underretning om selskapets virksomhet, stilling og resultatutvikling. Styret kan til enhver tid kreve at daglig leder gir styret en nærmere redegjørelse om bestemte saker. Slik redegjørelse kan også kreves av det enkelte styremedlem.” Kurset gir en grundig gjennomgang av hvordan daglig leders rapport kan utformes og hvilke viktige områder rapporten bør omfatte. Kurset inneholder ulike eksempler og dokumentmaler som kan benyttes og tilpasses egen virksomhet. Du vil lære om: Aksjeloven og Allmennaksjelovens bestemmelser  Hensikten og formålet med rapporteringen  Forarbeidenes utredning om rapporteringsplikten  Dokumentasjon på aktsomhet og rapportens brukere Konsekvenser av manglende rapportering Egenkapitalkravet og ansvar for daglig leder forøvrig Områder for rapportering Nøkkeltall og nøkkelområder som bør rapporteres Fremtidsutsikter, farer, muligheter, komprimert due diligence  Praktiske mal eksempler på rapportering og former for rapportering [-]
Read more
Oslo 3 hours 3 950 kr
25 Nov
Kurset tar utgangspunkt i aksjelovens pålegg om at styret skal fastsette en styreinstruks i alle selskaper med ansatt valgte styremedlemmer. Uansett bør ethvert styre i d... [+]
Styreinstruks og retningslinjer for styrearbeidKurset tar utgangspunkt i aksjelovens pålegg om at styret skal fastsette en styreinstruks i alle selskaper med ansatt valgte styremedlemmer. Uansett bør ethvert styre i det minste fastsette en del vesentlige og grunnleggende retningslinjer for styrearbeidet i den enkelte virksomhet! Hva er styresaker i vår virksomhet og hva ligger under administrasjonen/daglig leder direkte?Hvordan skal styrets arbeid utføres og hva omfattes av dette arbeidet? Hvem har ansvar for hva i forbindelse med styresaker og styremøter?Hvordan skal styrets saksgang og fremdrift fungere? Hva skal daglig leders lovpålagte rapportering til styret omfatte, og hvor ofte og når skal rapporten forelegges for styret? Ovennevnte er noen få eksempler på spørsmål som avklares og hensyntas i en styreinstruks og/eller i retningslinjer for styrearbeidet. Retningslinjenes målsetting er å sørge for at det enkelte styremedlem, daglig leder samt andre involverte parter på styrenivå, arbeider samstemt i forhold til styrets aktiviteter. Retningslinjene skal sikre en felles ramme for styrets medlemmer i forhold til gjennomføring, omfang, innhold og arbeidsform på styrenivå. Kursinnhold: Styreinstruks og retningslinjer for styrearbeidAksjelovens bestemmelser om styreinstruks og hensikt og formål med instruksenAksjelovens bestemmelser om daglig leders rapportering til styret og behovet for en instruks eller retningslinjer i den sammenhengAksjelovens bestemmelser om forberedelser til styrearbeid og informasjon til styrets medlemmerAksjelovens bestemmelser om protokoll og saksbehandlingen i styretAvklaring av styreleders rolle Avklaring av daglig leders rolle og funksjon i forkant av og i styremøteneStyreinstruksen. Grunnlag for godt styrearbeid og styreledelse Styreprotokollen. Formkrav, regler, hensikt og ansvar Styrets fullmakter. Tegningsrett, fullmakt og prokura Etikk i styrerelatert sammenheng. Styrets og styremedlemmers ansvar Taushetsplikt og fortrolig informasjon. Mediahåndtering og markedsinformasjon. [-]
Read more
Oslo 6 hours 5 950 kr
16 Jun
24 Nov
Ny som leder - Førstegangsleder Modul 4 (av 4) er siste og avsluttende del. Her arbeider vi med planlegging, mål, strategi, oppfølging, kontroll og rapportering. Her ser... [+]
  Kursserien «Ny som leder – førstegangsleder, modul 1-4» (kursdag 1, 2, 3 og 4) er alle frittstående dager, men er et skreddersydd modulkonsept der deltakelse på alle de 4 modulene/dagene gir deg et godt fundament for din videre ledelse. DET ER SÅ VIKTIG Å KOMME «GODT IGANG»! Når du er «ny i en lederrolle» blir du betraktet ekstra nøye og vaktsomt fra dine nye medarbeidere. Er du; ny i en lederrolle for medarbeidere som tidligere var dine kollegaer, kan «din og deres verden - og forholdene dere imellom – snus på hodet i løpet av dager, i løpet av ett møte, som følge av en eneste handling fra din side… de relasjonelle forholdene er plutselig helt annerledes! Forventningspresset til deg som er førstegangsleder eller mellomleder er stort - både ovenfra og nedenfra. For å «overleve» presset og vokse godt inn i rollen kan det være avgjørende å få god hjelp i å håndtere teknikker, samt skape trygghet for et mentalt skille mellom personer og roller fremover.Men det starter med deg selv – å kjenne deg selv best mulig! Så må du lære deg å lese og forstå dine medarbeidere best mulig, se deres behov for åpenhet, hjelp, tilrettelegging, problemløsning, råd og veiledning. Det å kunne gi andre mennesker virkningsfulle tilbakemeldinger samt å beherske gode kommunikasjonsteknikker for å oppnå ønskede resultater er avgjørende for et godt resultat. Få rådene som gir deg suksess i lederrollen. Hør, se og opplev andre lederes årelange erfaringer samt få med deg de andre deltakernes spørsmål, utfordringer og erfaringer. Bygg deg ett nettverk med førstegangsledere i samme situasjon – men i andre virksomheter. Voks sammen! Kursinnhold på denne fjerde dagen / Modul nr 4 av totalt 4 er: Ny som leder – modul/kursdag 4: Mål, visjon og strategi for selskapet som helhet eller for din avdeling KPI’ ene du skal utvikle og måle etter Prognoser – estimere effekter fremover i tid Budsjetter – forutseende og planmessig arbeid Resultatmåling – resultatoppfølging og produktivitetskontroll Din lille «due diligence» - leders bevissthet omkring risikoelementer Rapportering og rapporteringsformer Kommunikasjon med og rapportering til din nærmeste leder/eller styret Avstemme viktige forhold opp mot helheten 20 helt avgjørende og overliggende tips og råd   [-]
Read more
Hol 16 400 kr
23 Nov
Videregående kurs innen regulseringsteknikk, datafangst og feilsøking [+]
Dette er et videregående kurs i PLS-programmering med fokus på avansert bruk av signaler og behandling av disse. På kurset lærer du om reguleringsteknikk og alarmhåndtering, datafangst og logging, samt feilsøking med PLS.Med grunnlaget fra PLS I kan du med dette kurset ta fatt på mer avansert bruk av PLSer brukt i industrien i dag. Dokumentasjon og systemkrav tegningsforståelse skjemaforståelse standarder risikovurdering lover, regler og standarder Analoge signaler og aktuatorer måleteknikk analoge signalgivere og pådragsorganer portokoller signalhåndtering Avansert programmering/forståelse utvidete programmeringsmetoder forståelse av analoge signaler i PLS kommunikasjon datafangst overføringsmetoder sortering av data trendanalyse Feilsøking og måleutstyr måleteknikk tolkning av måleresultater trådløst utstyr on-line tegningslesning   [-]
Read more
Sentrum 6 hours 1 890 kr
18 Nov
En intensivert leseperiode som en integrert del av fagundervisning. [+]
Kurset vil gi et grunnlag for at lærere i ungdomsskolen, videregående skoler og voksenopplæringen skal kunne samarbeide om å gjennomføre en felles leseperiode eller et klasselesekurs. Dette vil være en periode hvor litterære eller faglige tekster leses og gjennomarbeides språklig og innholdsmessig, gjerne med utgangspunkt i en problemstilling eller et spørsmål som lar seg drøfte.God lesing innebærer å kunne hente ut informasjon fra ulike tekster på en sikker og trygg måte, tolke og forstå hva som formidles og, ikke minst, ta selvstendig stilling til innhold og aktuelle spørsmål. Kildekritiske strategier og øvelse i argumentasjon vil være sentralt, sammen med både nøyaktig og reflektert lesing. Elevsentrerte og inkluderende dialoger vil bli vektlagt som fundamentet for strukturert og faglig relevant språk- og leseundervisning. Referanser og aktuelle kilder vil bli oppgitt. Kursholder Vigdis Refsahl er utdannet som cand.paed, med fordypning i pedagogisk-psykologisk rådgiving. Hun har sin praksis arbeid i skolen, PPT og Statped, lesing og lesevansker som sitt viktigste arbeidsfelt. Hun har bred erfaring med systemrettet arbeid i kommuner og på skoler, fra de laveste trinn på barnetrinnet til videregående skoler og voksenopplæring. Hun har også vært delaktig i å utvikle og gjennomføre en videreutdanning av lærere innenfor språk- og leseopplæring. [-]
Read more
Oslo 6 hours 5 950 kr
16 Nov
Modul 4 er todelt hvor første del går inn på planlegging og rapportering, og andre del konsentreres om de juridiske sidene ved å være i en konsultativ situasjon. [+]
KONSULENTAKADEMIET MODUL 4 går spesielt inn på: a) mål, strategi og planlegging, herunder prognoser, budsjetter, regnskapsmessige forhold og rapporteringog b) juridiske sider ved å være i en konsultativ situasjon, og har fokus på dokumentmaler, formuleringer i avtaler, oppsigelser og oppdragsspesifikasjoner mm.  Uavhengig av om du er i en situasjon der du har startet en egen konsulentvirksomhet eller er ansatt som konsulent må du forholde deg til og være kjent med grunnleggende forhold omkring strategier, mål, prognoser, budsjetter og regnskapsmessige forhold. En liten del av denne kursdagen (ca 30 min) vil være mest aktuell for deg som har startet / skal starte egen konsultativ virksomhet da vi gjennomgår en egen sjekkliste / huskeliste og handlingsplan for hav du må ha på plass og skal forholde deg til fremover. På kurset vil du lære hvordan du best mulig kan være forberedt til å etablere en konstruktiv kommunikasjon, selve nøkkelen til både å hindre eskalering av en konflikt og til å løse denne.  Gjennom alle modulene i Konsulentakademiet vil du møte forskjellige mennesker med bred erfaring fra ulike sider ved konsultativ virksomhet. Her kan du, øvrige deltakere og kursholder dele og dissikere ulike sider ved tidlige faser som konsulent og du kan høste av andres erfaringer og stille langt bedre rustet for rollen. Hovedpunktene i kursinnholdet i Modul 4 er: Del 1 - av Modul 4: Mål, visjon og strategi på ulike plan KPI’ er i din rolle eller virksomhet Prognoser – estimere effekter fremover Budsjetter – forutseende og planmessig Resultatmåling – resultater og produktivitet Rapportering og rapporteringsformer Del 2 - av Modul 4: Din lille «due diligence» prosess Juridiske områder å være oppmerksom  Sjekklisten for juridiske OBS punkter Formuleringer og presiseringer i tilbud Formuleringer og presiseringer i avtaler Konsulentakademiet er et modulbasert kompetanseprogram der du kan velge å gjennomføre alle modulene, eller en og en modul isolert.      [-]
Read more
Oslo 19 900 kr
16 Nov
Kursserien «Ny som leder – førstegangsleder, modul 1-4» (kursdag 1, 2, 3, 4 og 5) er et skreddersydd modulkonsept der deltakelse på alle de 5 modulene gir deg et meget go... [+]
Kursserien «Ny som leder – førstegangsleder, modul 1-4» (kursdag 1, 2, 3, 4 og 5) er et skreddersydd modulkonsept der deltakelse på alle de 5 modulene gir deg et meget godt fundament for din videre ledelse. DET ER SÅ VIKTIG Å KOMME «GODT UT»! Når du er «ny i en lederrolle» blir du betraktet ekstra nøye og vaktsomt fra dine nye medarbeidere. Er du; ny i en lederrolle for medarbeidere som tidligere var dine kollegaer, kan «din og deres verden - og forholdene dere imellom – snus på hodet i løpet av dager, i løpet av ett møte, som følge av en eneste handling fra din side… de relasjonelle forholdene er plutselig helt annerledes! Forventningspresset til deg som er førstegangsleder eller mellomleder er stort - både ovenfra og nedenfra. For å «overleve» presset og vokse godt inn i rollen kan det være avgjørende å få god hjelp i å håndtere teknikker, samt skape trygghet for et mentalt skille mellom personer og roller fremover.Men det starter med deg selv – å kjenne deg selv best mulig! Så må du lære deg å lese og forstå dine medarbeidere best mulig, se deres behov for åpenhet, hjelp, tilrettelegging, problemløsning, råd og veiledning. Det å kunne gi andre mennesker virkningsfulle tilbakemeldinger samt å beherske gode kommunikasjonsteknikker for å oppnå ønskede resultater er avgjørende for et godt resultat. Få rådene som gir deg suksess i lederrollen. Hør, se og opplev andre lederes årelange erfaringer samt få med deg de andre deltakernes spørsmål, utfordringer og erfaringer. Bygg deg ett nettverk med førstegangsledere i samme situasjon – men i andre virksomheter. Voks sammen! Kursinnhold på denne første dagen / Modul nr 1 av totalt 4 er: Ny som leder – modul 1 / kursdag 1: Om forventningspresset i rollen som leder Om å takle overgangen fra kompis til sjef Kjenn deg selv! Hvordan du fremstår for andre? Dine styrker og svakheter Selvtillitt – tro på seg selv - mestring «Se deg selv i speilet og studer det du ser» Bevisstgjøringen omkring egen tanker Psykologiske faktorer med stor betydning Selvledelse; retning og mål for handlinger Bevisst egne handlinger og dets konsekvenser Egenmotivasjon og egenutvikling Egenevaluering og selvanalyse for justering [-]
Read more
Ullern 3 days 10 900 kr
12 Nov
For deg som ønsker å få frem det beste hos andre, som ønsker å skape innovative team, og som ønsker å vedlikeholde gode team. [+]
Å få til et godt teamarbeid er en krevende oppgave. Dyktige ledere produserer sine beste resultater gjennom andre. Suksessrike organisasjoner og produkter er basert på evnene til mange personer. Ledelse er ferdigheten i å motivere og samle et team for å nå et felles mål. Vi har alle erfart forskjellen på en gruppe individer og et team. Visjon – Nøkkelen er å bygge felles personlige og team visjoner  Felleskap – Den kraft som transformerer individene til et team Coaching – Det beste rammeverket for reell samvirkning og ledelse   Målgruppe For deg som ønsker svar på spørsmålene: Hvordan skapes et godt team? Hvordan kan vi gjentatte ganger klare å skape gode team? Hvordan sikre trivsel og energi når man veileder, gjennomfører møter, coacher i team og leder innovative omstillingsprosesser?   Dette lærer du I løpet av 3 dager vil vi dekke: Strategisk planlegging og utvikling av koherens i team Utvikling av personlig kreativitet – dag-til-dag vaner Kraften bak anerkjennende gruppesamtaler og teamvisjoner Ledelse av gruppeinnovasjon og gruppedynamikk Jobbe med de 4 spørsmålstypene bak coachende team Forstå hvordan spørsmålene gir kraftfull team utvikling Identifisere og effektivt coache ulike typer team medlemmer   Kursholder Jan Georg Kristiansen Siviløkonomen og læreren som i 2005 ble Norges første Master-sertifiserte ICF­coach MCC. Utdannet fra Erickson Coaching International og forfatter av to coaching-­ og lederutviklingsbøker. Kåret til beste kursleder 2006 for Norges største kursarrangør Confex blant 500 profesjonelle kursledere, for kurs i coachende lederskap for skoleledere. Har frem til 2019 utdannet 700 sertifiserte coacher fram til ICFs sertifiseringsnivå ACC. Mentor for PCC’er som vil bli MCC.   Dette synes fornøyde tidligere deltakere var mest verdifullt: ”Vi deltok med vår nye ledergruppe på Ericksons teamcoachingkurs.Tidligere ble våre møter ofte holdt etter innfallsmetoden og ikke alltid prioritert av alle deltakere. Etter kurset fikk vi internt en åpen diskusjon om lederteamets verdier, utøvelse og ikke minst enighet om målene våre. Vi utarbeidet halvårige handlingsplaner som styrer vårt arbeid og setter agendaer. Vi har nådd våre mål om mer effektive og målstyrte ledermøter og er meget godt fornøyd med at vi valgte å bli med på kurset.” - Ingjerd Eriksen, rektor Marienlyst grunnskole [-]
Read more
Skien Trondheim 3 hours 990 kr
11 Nov
30 Nov
Kurset handler om barna som utfordrer oss med sin væremåte: De som strever med temperament, følelser og reaksjoner, og som ofte kommer i konflikt med sine omgivelser. [+]
Det handler like mye om de stille barna, de innagerende, som ofte sliter med konsentrasjon, oppmerksomhet og utholdenhet. “Vi har prøvd alt”, sier vi ofte om disse barna, men har vi det? Disse barna er spesielt utsatt og spesielt sårbare ettersom de ofte påkaller vår irritasjon og vår kritikk, mens de mer enn andre trenger vår innsikt og forståelse. Kursinnhold Hvordan kan vi hjelpe barn til økt selvinnsikt, selvforståelse og selvrespekt? Hvordan kan vi hjelpe barn til å tenke, reflektere og undre seg over det som skjer i samhandling med andre? Hvordan kan vi ta barnet med på å utvikle ideer og forslag til løsninger på det som oppleves vanskelig for  dem? Hvordan stiller vi gode spørsmål som hjelper barn videre, og unngår spørsmål som stopper dem? Hvordan kan vi bli bedre til å snakke med barn og ikke bare til dem? Hvordan se hele barnet – med samtalen som utgangspunkt Kursholder Emilie Kinge er barnehagelærer med embetseksamen i spesialpedagogikk. Hun har mange års erfaring fra arbeid i barnehage, men har enda flere år arbeidet i pedagogisk-psykologisk tjeneste, med spesiell vekt på barn med sosiale-emosjonelle vansker. [-]
Read more
Harstad Kvadraturen Og 2 andre steder 6 hours 1 890 kr
23 Oct
30 Oct
06 Nov
Har du lyst til å være med inn i et klasserom der alle elevene er aktive og likeverdige? Hvor læringen er preget av inkludering, samarbeid og faglig fokus? [+]
I et Cooperative Learning klasserom tar læreren vare på den enkelte gjennom at man blir sett og hørt. Fellesskapet er sterkt. Lærere på småtrinnet inviteres til en kursdag om innføring i Cooperative Learning (CL).Cooperative Learning er både en metodikk og en pedagogisk tilnærming som leder til inkludering, elevaktivitet, engasjement, sosial utvikling og læring. Kursdagen inneholder teoriene bak arbeidsmåten, forskning og konkrete eksempler på strukturene brukt i praksis. I løpet av kursdagen vil du få kunnskap om hvordan du som pedagog kan aktivere elevene, slik at de er den aktive part i klasserommet, med deg som tydelig klasseleder. Kursinnhold CL tankegangen Klasseromsorganisering Klassemiljøarbeid Lærerens rolle Innføring av strukturer i klassen Sammensetting av grupper «Teambuilding» Sosiale ferdigheter og CL-strukturer Kommunikasjon i klasserommet Tilpasset opplæring Kursholder Linda Kristin Bjugn er utdannet allmennlærer med tilleggsutdanning i grunnfag idrett og videreutdanning i lesing og skriving. Linda har nesten 30 års erfaring fra grunnskolen, der hun det meste av tiden har vært kontaktlærer i småskolen. Hun har i mange år også hatt ansvaret for lesekurs for ulike elevgrupper, og er lærerspesialist i norsk med vekt på småskolen. Linda er kurset i KAGAN Cooperative Learning og dette speiler undervisningen i alle fag. Linda er også konsulent for GAN Aschehoug. [-]
Read more
Stavanger Sentrum 6 hours 1 890 kr
05 Nov
06 Nov
En workshop i Cooperative Learning med fokus på strukturer som fremmer vurdering, utforskning, dybdelæring og kritisk tenkning. [+]
Dette er et kurs for deg som har noe kjennskap til Cooperative Learning og har lyst til å lære mer og utvikle din praksis. Sentrale element vil være å lære hvordan skape god vurderingspraksis gjennom Cooperative Learning med fokus på elevers egenvurdering, kameratvurdering og lærervurdering. Hvordan samarbeidslæring kan være med å  facilitere for utforskende praksis, dybdelæring og samarbeidslæring som redskap for å utvikle elevenes kritiske tenkning. Cooperative Learning strukturerer for effektivt samarbeid i undervisningen, slik at elever lærer gjennom samarbeid – og på samme tid lærer å samarbeide. Ved å bruke Cooperative Learning i undervisningen skaper læreren elevaktiv undervisning, der elevene blir ressurser i hverandres læringsarbeid, slik at alle i gruppen lærer mest mulig. Metoden har vært gjenstand for omfattende forskning som viser til positive resultater for elevers faglige og sosiale læring. Cooperative Learning vil være et viktig redskap for læreren til å utvikle elevens faglig og sosiale kompetanse i tråd med fagfornyelsen som nå står på trappene til å implementeres i skolen høsten 2020. Denne workshopen vil være med på å hjelpe deg som lærer å tilrettelegge for elevenes læring, både faglig og sosialt, når de arbeider sammen i små grupper. I dette kurset vil vi gå mer i dybden på elementer i samarbeidslæring som er i tråd med fagfornyelsen og ta et dypdykk i Cooperative Learning strukturer som kan støtte utforskning, dybdelæring og kritisk tenkning. Kurset vil også ha et særlig fokus på hvordan Cooperative Learning kan støtte formativ og summativ vurdering med fokus på egenvurdering, kameratvurdering og lærerens vurderingspraksis. Kursinnhold Kort introduksjon til Cooperative Learning med fokus på fem element som fremmer effektivt samarbeid for faglig og sosial læring (Johnson & Johnson, 2002): Positiv gjensidig avhengighet, Individuell ansvarlighet, Sosialt samspill, Sosiale ferdigheter og Prosessvurdering. Muligheter Cooperative Learning gir for å realisere Overordnet del av læreplan og Fagfornyelsen Tre typer Cooperative Learning i undervisningen: Basisgrupper, Samarbeidsrutiner og Formell Cooperative Learning Hvordan støtte en utforskende praksis i klasserommet. Bli kjent med Cooperative Learning metoden Group Investigation (Sharan and Sharan, 1994) Hvordan lære elever å se en sak fra ulike sider, stå for sine egne meninger, tenke kritisk, reflektere og diskutere i gruppe og klassen. Bli kjent med Cooperative Learning metoden Constructive Controversy (Johnson, 2015) Hvordan kan samarbeidslæring støtte en god vurderingspraksis med fokus på egenvurdering, kameratvurdering og lærervurdering Kursholder Beathe Liebech-Lien utdannet allmennlærer med master i spesialpedagogikk. Beathe har lang erfaring som lærer på ungdomskolen, der hun har arbeidet som faglærer, kontaktlærer og spesialpedagog. Hun har erfaring med samarbeidslæring i egen undervisningspraksis og som facilitator for skoleutviklingsprosjekt i egen organisasjon. Dette ledet henne til å initiere et forsknings- og utviklingsprosjekt i ungdomsskolen rundt implementering av samarbeidslæring i 2016, som hun nå arbeider med som en del av sin doktorgrad. [-]
Read more
Oslo 30 hours 19 900 kr
02 Nov
KONSULENTAKADEMIET Modul 1-5 tar spesielt for seg - og klargjør - ulike sider ved konsulentrollen for deg som er ny i en konsultativ funksjon. [+]
KONSULENTAKADEMIET Modul 1-5  tar spesielt for seg - og klargjør - ulike sider ved konsulentrollen for deg som er ny i en konsultativ funksjon. Spesielt tar vi utgangspunkt i en konsultativ rolle der du starter for deg selv, eller i stor grad er selvstendig i dine leveranser og i din relasjon ut mot kunder, oppdragsgivere og forbindelser. I Modul 1-5 er vi opptatt av å gi deg en grundig forståelse for viktige ingredienser i rollen, hvilke utfordringer mange møter på, hvilke overraskelser mange opplever at denne rollen kan by deg etc.  Hva betyr det å være konsulent? Hva er særskilt ved rollen og hva må du være bevisst?  Verdien av ditt tidligere nettverk - kan for mange og i flere bransjer oppleves å være nærmest null! I andre bransjer, og med riktig tilnærming kan det være "gull verdt". Er du forberedt på ensomheten rollen gir mange? Har du og kan du finne selvdisiplinen og struktur i arbeidet ditt?  Gjennom alle modulene i Konsulentakademiet vil du møte forskjellige mennesker med bred erfaring fra ulike sider ved konsultativ virksomhet. Her kan du, øvrige deltakere og kursholder dele og dissikere ulike sider ved tidlige faser som konsulent og du kan høste av andres erfaringer og stille langt bedre rustet for rollen. Hovedpunktene i kursinnholdet i Modul 1 er: Hva er du iferd med å gå ut i nå? De 10 største utfordringene og overraskelsene Om forventningspresset i rollen som konsulent Om å takle overgangen fra ansatt til «egen herre» Kjenn deg selv – hvordan du fremstår for andre? Dine styrker og svakheter - din egen SWOT Selvtillitt, troen på seg selv og mestring «Se deg selv i speilet og studer det du ser» Psykologiske faktorer med stor betydning Selvledelse; retning og mål fremover Bevisst egne handlinger og dets konsekvenser Egenmotivasjon og egenutvikling Egenevaluering og selvanalyse for justering 10 viktige ingredienser i dine strategiske valg Konsulentakademiet er et modulbasert kompetanseprogram der du kan velge å gjennomføre alle modulene, eller en og en modul isolert.  Når du/bedriften er medlem av konsulentforeningen får du/dere ca 33% rabatt pr deltaker, på den første modulen (Modul1) i Konsulentakademiet og betaler derav kun kr. 3.990,- istedet for kr. 5.950,- pr deltaker. [-]
Read more

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.